CSD Class T478.3 dízelmozdony

A CSD Class T478.3 dízelmozdony Csehszlovákia ipari fejlődésének ikonikus képviselője volt, amely megbízhatóságával és teljesítményével az ország vasúthálózatának gerincévé vált.

Történeti háttér és gyártás

A ČSD Class T478.3 dízelmozdony, más néven a „Bardotka”, a Csehszlovák Államvasutak számára fejlesztették ki. A mozdonyok gyártása 1968-ban kezdődött a ČKD (Českomoravská Kolben-Daněk) vállalat által. A típust kifejezetten azzal a céllal tervezték, hogy a cseh és szlovák vasútvonalakon egyaránt alkalmazható legyen, és megfeleljen a növekvő szállítási igényeknek. A gyártás egészen az 1970-es évek végéig tartott, és a ČSD fő megrendelőként több száz darabot vásárolt ezekből a mozdonyokból.

Technikai jellemzők

A ČSD Class T478.3 dízelmozdony meghajtása dízel-elektromos rendszerű, ami azt jelenti, hogy a dízelmotor egy generátort hajt, amely elektromos áramot termel a villamos motorok meghajtásához. A mozdony teljesítménye körülbelül 1,470 kW. A maximális sebessége 100 km/h, ami lehetővé tette, hogy személyszállító és tehervonatokhoz is hatékonyan használják. A tengelyelrendezése Bo’Bo’, ami azt jelenti, hogy a mozdony mindkét forgóvázán két-két hajtott tengely található. A gép hossza körülbelül 16,5 méter, magassága pedig 4,2 méter. A T478.3-asok rendelkeztek modern fékrendszerrel és vezetői komforttal is, amely hozzájárult a népszerűségükhöz.

Szolgálati történelem

A ČSD Class T478.3 mozdonyokat széles körben alkalmazták Csehország és Szlovákia vasúti hálózatán. A típust először a fővonalakon használták, mind személyszállító, mind teherforgalomban. Idővel a mozdonyok a mellékvonalakon is felbukkantak. A Bardotkák szolgálata hosszú életű volt, de az 1990-es években a modern, gazdaságosabb mozdonyok megjelenésével a T478.3 fokozatosan háttérbe szorult. Egyes példányokat átalakítottak, hogy megfeleljenek az újabb környezetvédelmi és műszaki követelményeknek.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

Több T478.3 mozdony megmaradt és múzeumi darabként tekinthető meg Csehország különböző vasúti múzeumaiban. Néhány példányt nosztalgiavonatokban is használnak, így a rajongók és a turisták is megcsodálhatják a múlt egy szeletét. Ezek az üzemképes mozdonyok gyakran részt vesznek különleges eseményeken és rendezvényeken.

Érdekességek és kulturális hatás

A ČSD Class T478.3 mozdonyok a rajongók körében kedvelt darabok, és számos modellvasút-készlet részét képezik. A „Bardotka” becenév a mozdony jellegzetes ívelt formájára utal, amely emlékeztet a híres francia színésznő, Brigitte Bardot profiljára. A mozdonyok Csehország és Szlovákia kulturális örökségének részei, és gyakran szerepelnek vasúttörténeti kiadványokban és dokumentumfilmekben.

Műszaki adatlap

Járműtípus Dízelmozdony
Meghajtás Dízel
Korszak 1946–1969 – Dízelkorszak
Teljesítmény 1,470 kW
Maximális sebesség 100 km/h
Tengelyelrendezés Bo’Bo’
Hossz 16,5 méter
Magasság 4,2 méter

Hivatkozások

Képek

Források: Wikipédia, Google