Történeti háttér és gyártás
A DB Class 10 gőzmozdony a Német Szövetségi Vasút (Deutsche Bundesbahn) utolsó gőzmozdony sorozata volt. Az 1950-es évek végén, a vasúti közlekedés modernizálásának igénye miatt, a gőzmozdonyok megújítására és teljesítményük növelésére törekedtek, annak ellenére, hogy a dízelmozdonyok térnyerése már megkezdődött.
A DB Class 10-et 1957-ben gyártották, összesen két példány készült belőle. Ezek a mozdonyok az expressz vonatok kiszolgálására lettek tervezve, hogy versenyképesek lehessenek a kor többi fejlett technológiájú vontatójárművével. A gyártásért a Krauss-Maffei vállalat felelt, akik Münchenben készítették el a mozdonyokat.
Technikai jellemzők
A DB Class 10 gőzmozdony terveit azzal a céllal készítették, hogy csúcsteljesítményt érhessenek el.
– Meghajtás: Gőz
– Tengelyelrendezés: Miközben a DB Class 10 hatalmas erejű hajtóműve gőzhajtással működött, tengelyelrendezése és meghajtási rendszere is a kor legmodernebb technológiáját képviselte.
– Maximális sebesség: A mozdony akár 140 km/h sebesség elérésére is képes volt, ami kiemelkedőnek számított abban az időben.
– Teljesítmény: Magas teljesítményével és hatásfokával a DB Class 10 a korszak csúcsmozdonyai között volt.
Szolgálati történelem
A DB Class 10 rövid, de jelentős szolgálati időszakkal rendelkezett a Német Szövetségi Vasútnál. Elsősorban expressz vonatok előfogatására használták, így a nagy sebességű személyszállítás főszereplői lettek. A gőzmozdonyokat mindössze néhány évig használták aktívan, mikor az elektromos és dízelmozdonyok gyorsan átvették a helyüket. A DB Class 10-et 1968 végén vonták ki a rendszeres szolgálatból.
Megőrzött példányok / múzeumi szereplés
A DB Class 10-ből két példány készült, de egyik sem maradt fenn eredeti formájában. Az egyik példány, szám szerint a 10 001, ma múzeumi járműként látható. Ezt a Deutsches Dampflokomotiv-Museum őrzi Neumarkt in der Oberpfalz városában, ahol megtekinthető a látogatók számára.
Érdekességek és kulturális hatás
A DB Class 10 különleges helyet foglal el a német vasúttörténetben, mint az utolsó gőzmozdonyok egyike. Az 1950-es évek végén készült, amikor a vasúti közlekedés már a modernizáció útján járt. Bár a DB Class 10 nem volt sokáig üzemben, továbbra is a vasúti rajongók és modellezők körében közkedvelt téma maradt. Számos modellvasút gyártó kínálatában megtalálható méretarányos másolata.
Műszaki adatlap
Járműtípus | Gőzmozdony |
Meghajtás | Gőz |
Korszak | 1946–1969 – Dízelkorszak |
Tengelyelrendezés | 2-8-2 |
Maximális sebesség | 140 km/h |