Történeti háttér és gyártás
A DB Class 103 elektromos mozdony a németországi Deutsche Bundesbahn számára készült, és elsőként 1965-ben mutatták be. A típus fejlesztése során azzal a céllal hozták létre, hogy az 1960-as évek közepén növekvő utasszállítási igényeknek megfeleljen, különösen a gyors és megbízható InterCity szolgáltatások javítására. A gyártást a Maschinenfabrik Augsburg-Nürnberg AG (MAN), a Krauss-Maffei, a Henschel, a Siemens és a AEG konzorcium végezte.
A gyártás időszaka a prototípusok 1965-ös megjelenését követően 1969 és 1974 között zajlott, és összesen körülbelül 145 darab készült. A mozdonyokat elsősorban az NSZK államvasútja, a Deutsche Bundesbahn alkalmazta.
Technikai jellemzők
A DB Class 103 egy villamosmozdony, amelyet kifejezetten nagy sebességű utasszállításra fejlesztettek ki. Az összes meghajtási rendszere elektromos, maximális teljesítménye körülbelül 10,400 kW (kb. 14,000 LE). A tengelyelrendezése Co’Co’, ami hat hajtott tengelyt jelent. A mozdony maximális sebessége 200 km/h, ami az 1970-es évek elején kiemelkedőnek számított.
Az egység hossza 19,5 méter, magassága 4,05 méter, és a tengelytávolság 3,7 méter. Mivel elsősorban nagy sebességű személyszállító vonatok vontatására tervezték, férőhelyeket nem biztosít az utasok számára. A mozdonyok klimatizált vezetőfülkével rendelkeznek, ami a kor egyik innovatív újdonsága volt.
Szolgálati történelem
A DB Class 103 mozdonyokat széles körben használták az 1970-es és 1980-as évek InterCity szolgáltatásaiban Németországban. Kimagasló teljesítményük és megbízhatóságuk miatt a német vasúti közlekedés egyik ikonikus modelljévé váltak. A mozdonyokat 2003-ig folyamatosan használták, ekkor kezdődött a fokozatos kivonásuk az újabb, modernebb típusok megjelenésével. Az évek során számos mozdony átesett kisebb modernizációkon, de jelentős átépítéseket nem végeztek rajtuk.
Megőrzött példányok / múzeumi szereplés
Számos DB Class 103 mozdonyt megőriztek történelmi és nosztalgikus célokra. Ezek közül több is megtalálható különböző múzeumokban, például a németországi Deutsches Museum Verkehrszentrum-ban. Ezen kívül nosztalgiavonatokban is részt vesznek, gyakran rendeznek velük különleges eseményeket, ahol az érdeklődők újraélhetik a mozdony fénykorát.
Érdekességek és kulturális hatás
A DB Class 103, mint a német villamosmozdonyok egyik úttörője, jelentős hatással volt a vasúti közlekedés kultúrájára. Gyakran emlegetik „Feuerwehr-Lok” néven a vörös-fehér festése miatt. Modellvasúti változatai is népszerűek, számos gyártó készített méretarányos replikákat belőle. A mozdony jellegzetes kinézete, valamint a német vasúti szolgáltatásokban betöltött szerepe miatt a rajongók körében különösen kedvelt.
Járműtípus | Elektromos mozdony |
Meghajtás | Elektromos |
Korszak | 1946–1969 – Dízelkorszak |
Gyártási év | 1965 |
Tengelyelrendezés | Co’Co’ |
Maximális sebesség | 200 km/h |
Teljesítmény | 10,400 kW |
Hivatkozások
Képek
Források: Wikipédia, Google