DB Class 120 elektromos mozdony

A DB Class 120 elektromos mozdony volt az első sorozatgyártású mozdony, amely váltakozó áramú hajtásrendszerrel volt felszerelve, jelentős előrelépést hozva a német vasúttechnológiában.

Történeti háttér és gyártás

A DB Class 120 elektromos mozdonyt a német Deutsche Bundesbahn (DB) fejlesztette ki a 1970-es évek végén, hogy egy modernebb, hatékonyabb vontatási megoldást nyújtson. A mozdonyt a Siemens, az AEG, a BBC és a Krauss-Maffei vállalatok közösen fejlesztették ki, hogy kielégítsék a nagysebességű vonatok iránti növekvő igényt Németországban.

A gyártás 1979-ben kezdődött, mely a modern technológiák alkalmazásával új fejezetet nyitott az elektromos mozdonyok történetében. A DB kezdetben 60 darabot rendelt, majd a sikeres tesztek után további rendeléseket adtak le. A gyártás 1987-ig folytatódott.

Technikai jellemzők

A DB Class 120 mozdony az első sorozatgyártású háromfázisú váltóáramú (AC) vontatású mozdony volt a világon, ami jelentős technológiai áttörést jelentett az iparban. A mozdony tengelyelrendezése Bo-Bo, ami azt jelenti, hogy négy darab hajtott tengellyel rendelkezik.

  • Teljesítmény: 5600 kW
  • Maximális sebesség: 200 km/h
  • Hossz: 19,2 méter
  • Magasság: 4,32 méter
  • Tömeg: 84 tonna
  • Fékrendszer: Elektromos és hidraulikus fékekkel felszerelt
  • Vezérlés: Modern, akkoriban innovatív elektronikus vezérlőrendszer

Szolgálati történelem

A DB Class 120 mozdonyok főként Németországban működtek, de később más országokban is alkalmazták őket, beleértve Ausztriát és Svájcot. Elsősorban nagysebességű személyszállító vonatok vontatására használták őket, különösen a távolsági expresszvonatoknál.

A mozdonyok sikeresen szolgáltak több évtizeden keresztül, de a DB fokozatosan kezdte kivonni őket a forgalomból, amikor újabb, modernebb típusok váltak elérhetővé. Az utolsó darabokat 2020 körül vonták ki teljesen a szolgálatból.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

A DB Class 120 mozdonyok közül néhány példányt megőriztek múzeumi célokra. Ezek közül néhányat a németországi vasúti múzeumokban lehet megtekinteni, ahol a látogatók megismerhetik a mozdony történetét és technikai újításait. Ezen kívül néhány működőképes példány részt vesz nosztalgiautazásokon.

Érdekességek és kulturális hatás

A DB Class 120 mozdonyok fontos szerepet játszottak a háromfázisú váltakozó áramú technológia elterjedésében, ami a modern elektromos mozdonyok alapját képezte. A mozdonyról számos modell készült, ami népszerűvé tette a vasútmodellezők körében is. A DB Class 120 beceneve „Kraftpaket” (erőcsomag) volt, ami a teljesítménye és megbízhatósága miatt ragadt rá.

Műszaki adatlap

Járműtípus Elektromos mozdony
Meghajtás Elektromos
Korszak 1970–1999 – Modern járművek

Hivatkozások

https://en.wikipedia.org/wiki/DB_Class_120

Képek

Források: Wikipédia, Google