Történeti háttér és gyártás
A DB Class 151 egy német elektromos mozdony, amelyet a Deutsche Bundesbahn számára fejlesztettek ki. A mozdony gyártása 1972-ben kezdődött, és a Schenker AG gyártó kivitelezésében valósult meg. A fejlesztés fő célja az volt, hogy a német vasúthálózat növekvő teherforgalmát hatékonyabban lehessen kiszolgálni. Az 1970-es években a német vasútnak szüksége volt egy nagy teljesítményű elektromos mozdonysorozatra, amely képes nagyméretű tehervonatok vontatására is. A gyártási időszak 1972-től 1978-ig tartott, és összesen 170 darab került ki a gyárból.
Technikai jellemzők
A DB Class 151 villamos mozdony elektromos meghajtással rendelkezik. Kialakítása lehetővé teszi a nagy teherbírású árufuvarozást, köszönhetően az erőteljes elektromos rendszerének, amely akár 120 km/h sebességet is elérhet. A mozdony súlya körülbelül 118 tonna, és a hossza a kapcsolókkal együtt 19,49 méter. A tengelyelrendezése Co’Co’, ami azt jelenti, hogy mind a hat tengely hajtott. A mozdony speciális fékrendszert használ, amely magában foglalja mind a pneumatikus, mind a regeneratív fékeket, így biztosítva a hatékony és biztonságos fékezést.
Szolgálati történelem
A DB Class 151 mozdonyok elsősorban Németország területén üzemeltek, főként tehervonatok vontatására. Az 1970-es és 1980-as években ezek a mozdonyok kulcsszerepet játszottak a német teherforgalom kiszolgálásában. A mai napig használatban vannak, bár néhány példányt már modernizáltak, hogy megfeleljenek a mai követelményeknek. Egyes mozdonyok még mindig aktívan szolgálnak a német vasúthálózatban, de van néhány, amelyet már kivontak a forgalomból.
Megőrzött példányok / múzeumi szereplés
Bár a DB Class 151 mozdonyok többsége még mindig szolgálatban van, néhány megőrzött példányt múzeumokban is megtekinthetünk. Ezek a mozdonyok nemcsak a vasúti történelem kedvelőinek érdekesek, hanem betekintést nyújtanak a technológiai fejlődésbe is. Jelenleg nincs információ arról, hogy konkrét helyszínen lenne múzeumi kiállítási darab.
Érdekességek és kulturális hatás
A DB Class 151 mozdonyok népszerűek a modellezők körében, több vasúti modellgyártó is készítette a mozdony méretarányos változatát. A vasúti rajongók körében a mozdony tiszteletet vívott ki megbízhatóságával és teljesítményével. A köznyelvben gyakran hivatkoznak rá egyszerűen „151”-esként.
Műszaki adatlap
Járműtípus | Elektromos mozdony |
Meghajtás | Elektromos |
Korszak | 1970–1999 – Modern járművek |
Gyártási év | 1972–1978 |
Maximális sebesség | 120 km/h |
Hossz | 19,49 m |
Tengelyelrendezés | Co’Co’ |
Súly | 118 tonna |
Hivatkozások
https://en.wikipedia.org/wiki/DB_Class_151
Képek
Források: Wikipédia, Google