Történeti háttér és gyártás
A DB Class E 41 elektromos mozdony egy fontos szereplője volt a német vasúti közlekedés fejlődésének. Az E 41 sorozatot a Deutsche Bundesbahn (DB) rendelte meg, hogy megfeleljen az 1950-es évek növekvő közlekedési igényeinek. A mozdonyt az 1956-tól kezdődően gyártották, és a gyártást a Krauss-Maffei, Henschel, Siemens és AEG cégek végezték. A mozdonyok kifejlesztése során a DB különös figyelmet fordított az elővárosi és regionális forgalom kiszolgálására. Az E 41 sorozatból összesen 451 darab készült, és elsősorban Németország területén üzemelt.
Technikai jellemzők
Az E 41 egy elektromos mozdony, amelyet AC (váltakozó áramú) rendszer hajtott meg. A mozdony teljesítménye 2,400 kW, és maximális sebessége elérte a 120 km/h-t. A tengelyelrendezése Bo’Bo’, ami azt jelenti, hogy mind a négy tengelye hajtott. A mozdony hossza 15,62 méter, ami kompaktabb méretet biztosított, így ideális volt a regionális és elővárosi vonalakra.
- Teljesítmény: 2,400 kW
- Maximális sebesség: 120 km/h
- Tengelyelrendezés: Bo’Bo’
- Hossz: 15,62 méter
Szolgálati történelem
Az E 41 sorozat elsősorban a németországi regionális és elővárosi vonalakon szolgált, ahol rugalmasságával és hatékonyságával támogatta az utasforgalmat. Az évek során a DB a mozdonyokat több átalakításon is átesett, hogy megfeleljenek a műszaki és kényelmi követelményeknek. Habár az E 41 nem vált hírhedtté semmilyen jelentős műszaki problémáról, az 1980-as és 1990-es évek során fokozatosan kiszorultak a forgalomból modernabb mozdonyokkal szemben. Végül az 2000-es évek elején vonták ki őket teljesen a forgalomból.
Megőrzött példányok / múzeumi szereplés
Az E 41 mozdonyok közül több is megőrzésre került Németországban, ahol múzeumokban és vasúti nosztalgiavonatok részeként tekinthetők meg. Például a Deutsches Technikmuseum Berlin egyik kiállított darabja a sorozat egy jellegzetes példánya. Az ilyen megőrzött mozdonyok visszaidézik a német vasúti közlekedés egy fontos korszakát, valamint lehetőséget biztosítanak a vasútrajongóknak a történelmi technológiával való találkozásra.
Érdekességek és kulturális hatás
Az E 41 sorozat beceneve német nyelvterületen „Bügelfalte” volt, ami körülbelül annyit tesz: „vasalás”. Ennek oka a mozdony jellegzetes, frontális megjelenése volt. A mozdony népszerűsége a modellvasúti közösségben is megmutatkozott, számos modellgyártó kínálatában megtalálható volt az E 41 kicsinyített mása.
Műszaki adatlap
Járműtípus | Elektromos mozdony |
Meghajtás | Elektromos |
Korszak | 1946–1969 – Dízelkorszak |