DB Class V 100 dízelmozdony

A DB Class V 100 dízelmozdony a németországi vasutak egyik legmegbízhatóbb és legelterjedtebb típusa volt, amely a hatvanas években kezdte meg szolgálatát, jelentős előrelépést hozva a vasúti szállítás modernizálásában.

Történeti háttér és gyártás

A DB Class V 100 dízelmozdony a Német Szövetségi Vasút (Deutsche Bundesbahn) számára készült, elsődlegesen a gőzmozdonyok leváltására a második világháború utáni időszakban. Az 1950-es évek közepén megfogalmazódott az igény egy közepes teljesítményű, dízelüzemű tolatómozdony kifejlesztésére, amely alkalmas volt kisebb vonatok továbbítására és mellékvonalakon történő üzemeltetésre.

A mozdonyokat 1958-tól gyártották, a fő gyártók közé tartozott a Maschinenbau Kiel (MaK) és a Deutz AG. A DB V 100 sorozatot az 1960-as évek végéig gyártották, az összesen több mint 750 darab készült belőle. Ezek a mozdonyok a német vasutak állományának jelentős részét képezték, de később más európai országokba is exportálták őket.

Technikai jellemzők

A DB Class V 100 dízelmozdony dízelüzemű hajtásrendszerrel rendelkezik. A mozdony motorja egy viszonylag erős, de viszonylag egyszerű konstrukció volt, amely megfelelő teljesítményt biztosított a tolatási feladatokhoz és kisebb vonatok vontatásához.

  • Teljesítmény: Kb. 1100-1350 lóerő
  • Tengelyelrendezés: B’B’
  • Maximális sebesség: Kb. 100 km/h
  • Hossz: Kb. 12-14 méter
  • Tengelytáv: Kb. 2,8 méter
  • Fékrendszer: Pneumatikus
  • Vezérlés: Elektromos

A mozdonyokat sokoldalúan lehetett használni, alapvetően a tolatási műveletekhez és kisebb tehervonatok továbbításához tervezték őket. Kialakításuk miatt könnyen kezelhetőek és karbantarthatóak voltak.

Szolgálati történelem

A DB Class V 100 mozdonyokat széles körben alkalmazták Németországban, különösen a mellékvonalak és kisebb állomások térségében. Feladataik közé tartozott a vegyes tehervonatok továbbítása, valamint a tolatási műveletek végzése különböző vasúti csomópontokon.

A mozdonyokat az 1980-as évek végéig használták intenzíven, utána fokozatosan kezdték kivonni őket a forgalomból a modernebb típusok megjelenése miatt. Azonban néhány példány még jóval a 2000-es éveken túl is szolgálatban maradt, főként tartalék vagy nosztalgikus szerepekben.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

Több DB Class V 100 mozdony megőrzésre került, és több vasúti múzeumban is megtalálhatók. Ezeket a mozdonyokat gyakran használják nosztalgiavonatokban, ahol a történelmi élményt keresők megcsodálhatják a dízelkorszak ikonikus járműveit.

A Deutsche Bahn és más európai vasúttársaságok is gondoskodtak arról, hogy néhány példány jól karbantartott állapotban megmaradjon az utókor számára.

Érdekességek és kulturális hatás

A DB Class V 100 mozdonyok a német vasúti kultúra ikonikus elemeivé váltak, mivel a gőzmozdonyok leváltásában kulcsszerepet játszottak. Bár nem találták meg útjukat a popkultúra főáramában, a vasútbarátok körében nagy népszerűségnek örvendenek.

Modellvasúti körökben is gyakran találkozhatunk a DB Class V 100 mozdonyokkal, több modellvasúti gyártó is kínál részletgazdag, méretarányos replikákat, amelyek a gyűjtők és hobbi modellezők körében keresettek.

Műszaki adatlap

Járműtípus Dízelmozdony
Meghajtás Dízel
Korszak 1946–1969 – Dízelkorszak
Teljesítmény 1100-1350 lóerő
Maximális sebesség 100 km/h
Hossz 12-14 méter
Tengelyelrendezés B’B’

Hivatkozások

DB Class V 100 Wikipedia oldal