Történeti háttér és gyártás
A DB Class V 100 dízelmozdony a Német Szövetségi Vasút (Deutsche Bundesbahn) számára készült, elsődlegesen a gőzmozdonyok leváltására a második világháború utáni időszakban. Az 1950-es évek közepén megfogalmazódott az igény egy közepes teljesítményű, dízelüzemű tolatómozdony kifejlesztésére, amely alkalmas volt kisebb vonatok továbbítására és mellékvonalakon történő üzemeltetésre.
A mozdonyokat 1958-tól gyártották, a fő gyártók közé tartozott a Maschinenbau Kiel (MaK) és a Deutz AG. A DB V 100 sorozatot az 1960-as évek végéig gyártották, az összesen több mint 750 darab készült belőle. Ezek a mozdonyok a német vasutak állományának jelentős részét képezték, de később más európai országokba is exportálták őket.
Technikai jellemzők
A DB Class V 100 dízelmozdony dízelüzemű hajtásrendszerrel rendelkezik. A mozdony motorja egy viszonylag erős, de viszonylag egyszerű konstrukció volt, amely megfelelő teljesítményt biztosított a tolatási feladatokhoz és kisebb vonatok vontatásához.
- Teljesítmény: Kb. 1100-1350 lóerő
- Tengelyelrendezés: B’B’
- Maximális sebesség: Kb. 100 km/h
- Hossz: Kb. 12-14 méter
- Tengelytáv: Kb. 2,8 méter
- Fékrendszer: Pneumatikus
- Vezérlés: Elektromos
A mozdonyokat sokoldalúan lehetett használni, alapvetően a tolatási műveletekhez és kisebb tehervonatok továbbításához tervezték őket. Kialakításuk miatt könnyen kezelhetőek és karbantarthatóak voltak.
Szolgálati történelem
A DB Class V 100 mozdonyokat széles körben alkalmazták Németországban, különösen a mellékvonalak és kisebb állomások térségében. Feladataik közé tartozott a vegyes tehervonatok továbbítása, valamint a tolatási műveletek végzése különböző vasúti csomópontokon.
A mozdonyokat az 1980-as évek végéig használták intenzíven, utána fokozatosan kezdték kivonni őket a forgalomból a modernebb típusok megjelenése miatt. Azonban néhány példány még jóval a 2000-es éveken túl is szolgálatban maradt, főként tartalék vagy nosztalgikus szerepekben.
Megőrzött példányok / múzeumi szereplés
Több DB Class V 100 mozdony megőrzésre került, és több vasúti múzeumban is megtalálhatók. Ezeket a mozdonyokat gyakran használják nosztalgiavonatokban, ahol a történelmi élményt keresők megcsodálhatják a dízelkorszak ikonikus járműveit.
A Deutsche Bahn és más európai vasúttársaságok is gondoskodtak arról, hogy néhány példány jól karbantartott állapotban megmaradjon az utókor számára.
Érdekességek és kulturális hatás
A DB Class V 100 mozdonyok a német vasúti kultúra ikonikus elemeivé váltak, mivel a gőzmozdonyok leváltásában kulcsszerepet játszottak. Bár nem találták meg útjukat a popkultúra főáramában, a vasútbarátok körében nagy népszerűségnek örvendenek.
Modellvasúti körökben is gyakran találkozhatunk a DB Class V 100 mozdonyokkal, több modellvasúti gyártó is kínál részletgazdag, méretarányos replikákat, amelyek a gyűjtők és hobbi modellezők körében keresettek.
Műszaki adatlap
Járműtípus | Dízelmozdony |
Meghajtás | Dízel |
Korszak | 1946–1969 – Dízelkorszak |
Teljesítmény | 1100-1350 lóerő |
Maximális sebesség | 100 km/h |
Hossz | 12-14 méter |
Tengelyelrendezés | B’B’ |