Történeti háttér és gyártás
A DB Class V 60 dízelmozdonyt a Német Szövetségi Vasút (Deutsche Bundesbahn) számára fejlesztették ki az 1950-es években, hogy pótolják a korábban használt gőzmozdonyokat a tolatószolgálatban. Az igény egy megbízható, gazdaságos és könnyen karbantartható mozdonyra vonatkozott, amely a vasúti hálózat különböző területein volt bevethető.
A mozdonyok gyártása 1956-ban kezdődött, és több gyártó vett részt az előállításában, köztük a Krupp, a Henschel és a MaK (Maschinenbau Kiel). Összesen több mint 900 darab készült el ebből a típusból, amelyeket elsősorban a nyugatnémet piacra szántak, de néhány példányt exportáltak is.
Technikai jellemzők
A DB Class V 60 egy dízelmozdony, amely hidraulikus erőátvitellel működik. A mozdony legnagyobb teljesítménye körülbelül 478 kW (650 lóerő), és a B’B’ tengelyelrendezéssel rendelkezik, ami azt jelenti, hogy két hajtott tengelycsoportja van. Maximális sebessége eléri a 60 km/h-t. A mozdony teljes hossza körülbelül 10,45 méter, magassága pedig 4,25 méter. Bár ez a típus nem személyszállításra készült, a mérnökök és a személyzet számára kényelmes vezetőfülkét biztosít.
Szolgálati történelem
A DB Class V 60 mozdonyokat széles körben használták Németországban, elsősorban tolatószolgálatban és kisebb tehervonatok húzására. Megbízhatóságuk és sokoldalúságuk miatt a vasúti hálózat számos területén bevetették őket. Az 1980-as és 1990-es években néhány példányt modernizáltak, hogy megfeleljenek a változó műszaki követelményeknek. Sok mozdony még a 21. század elején is szolgálatban állt, bár több példányt kivontak, vagy múzeumokba és magángyűjteményekbe kerültek.
Megőrzött példányok / múzeumi szereplés
A DB Class V 60 mozdonyok közül számos példányt megőriztek különböző vasúti múzeumokban és magángyűjteményekben Németország-szerte. Néhány mozdony ma is működőképes, és nosztalgiavonatokban vesz részt, lehetőséget adva az érdeklődőknek, hogy közelebbről is megismerkedjenek ezzel a korabeli technológiával.
Érdekességek és kulturális hatás
A DB Class V 60 mozdony elterjedt a modellvasutak körében is, több gyártó kínálatában megtalálható méretarányos verziói révén. Az elnevezés és a dizájn egyaránt ikonikussá tette a vasútbarátok körében. Bár nem készült róla híres film vagy könyv, a rajongók körében népszerű témának számít a német vasúti technológiák iránt érdeklődők számára.
Műszaki adatlap
Járműtípus | Dízelmozdony |
Meghajtás | Dízel |
Korszak | 1946–1969 – Dízelkorszak |
Tengelyelrendezés | B’B’ |
Teljesítmény | 478 kW (650 lóerő) |
Maximális sebesség | 60 km/h |
Hossz | 10,45 méter |
Magasság | 4,25 méter |