DB Class V 60 dízelmozdony

A DB Class V 60 dízelmozdony a németországi ipari forradalmat segítette a hatékony teherfuvarozás révén, meghatározva a modern vasúti közlekedés új szabványait.

Történeti háttér és gyártás

A DB Class V 60 dízelmozdonyt a Német Szövetségi Vasút (Deutsche Bundesbahn) számára fejlesztették ki az 1950-es években, hogy pótolják a korábban használt gőzmozdonyokat a tolatószolgálatban. Az igény egy megbízható, gazdaságos és könnyen karbantartható mozdonyra vonatkozott, amely a vasúti hálózat különböző területein volt bevethető.

A mozdonyok gyártása 1956-ban kezdődött, és több gyártó vett részt az előállításában, köztük a Krupp, a Henschel és a MaK (Maschinenbau Kiel). Összesen több mint 900 darab készült el ebből a típusból, amelyeket elsősorban a nyugatnémet piacra szántak, de néhány példányt exportáltak is.

Technikai jellemzők

A DB Class V 60 egy dízelmozdony, amely hidraulikus erőátvitellel működik. A mozdony legnagyobb teljesítménye körülbelül 478 kW (650 lóerő), és a B’B’ tengelyelrendezéssel rendelkezik, ami azt jelenti, hogy két hajtott tengelycsoportja van. Maximális sebessége eléri a 60 km/h-t. A mozdony teljes hossza körülbelül 10,45 méter, magassága pedig 4,25 méter. Bár ez a típus nem személyszállításra készült, a mérnökök és a személyzet számára kényelmes vezetőfülkét biztosít.

Szolgálati történelem

A DB Class V 60 mozdonyokat széles körben használták Németországban, elsősorban tolatószolgálatban és kisebb tehervonatok húzására. Megbízhatóságuk és sokoldalúságuk miatt a vasúti hálózat számos területén bevetették őket. Az 1980-as és 1990-es években néhány példányt modernizáltak, hogy megfeleljenek a változó műszaki követelményeknek. Sok mozdony még a 21. század elején is szolgálatban állt, bár több példányt kivontak, vagy múzeumokba és magángyűjteményekbe kerültek.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

A DB Class V 60 mozdonyok közül számos példányt megőriztek különböző vasúti múzeumokban és magángyűjteményekben Németország-szerte. Néhány mozdony ma is működőképes, és nosztalgiavonatokban vesz részt, lehetőséget adva az érdeklődőknek, hogy közelebbről is megismerkedjenek ezzel a korabeli technológiával.

Érdekességek és kulturális hatás

A DB Class V 60 mozdony elterjedt a modellvasutak körében is, több gyártó kínálatában megtalálható méretarányos verziói révén. Az elnevezés és a dizájn egyaránt ikonikussá tette a vasútbarátok körében. Bár nem készült róla híres film vagy könyv, a rajongók körében népszerű témának számít a német vasúti technológiák iránt érdeklődők számára.

Műszaki adatlap

Járműtípus Dízelmozdony
Meghajtás Dízel
Korszak 1946–1969 – Dízelkorszak
Tengelyelrendezés B’B’
Teljesítmény 478 kW (650 lóerő)
Maximális sebesség 60 km/h
Hossz 10,45 méter
Magasság 4,25 méter

Hivatkozások

https://en.wikipedia.org/wiki/DB_Class_V_60