DB Class V 80 dízelmozdony

A DB Class V 80 dízelmozdony az 1950-es évek technológiai úttörője volt, amely a német vasúti ipart új, modern irányba terelte.

Történeti háttér és gyártás

A DB Class V 80 a Német Szövetségi Vasút (Deutsche Bundesbahn) által rendelt dízel-villamos mozdony volt, amelyet 1951 és 1952 között fejlesztettek ki. Az 1952-es évben kezdődött a gyártás a dízelmozdonyok iránti növekvő igény kielégítése érdekében, hiszen a gőzmozdonyokat szeretették volna leváltani korszerűbb, hatékonyabb alternatívákkal. A mozdonyokat a Maschinenbau Kiel AG (MaK) és a Krupp gyárak készítették.

  • Gyártási időszak: 1951-1953
  • Gyártó vállalatok: Maschinenbau Kiel AG (MaK) és Krupp
  • Példányszám: 10 darab készült
  • Megrendelő: Német Szövetségi Vasút (Deutsche Bundesbahn)

Technikai jellemzők

A DB Class V 80 dízelmozdony korszerű technikai megoldásokat alkalmazott, beleértve a dízel-villamos hajtásrendszert, ami az elektromos energia segítségével mozgatta a kerekeket. A mozdony B’B’ tengelyelrendezésű volt, amely egyrészt stabil futást, másrészt jó teljesítményt biztosított.

  • Hajtásrendszer: Dízel-villamos
  • Teljesítmény: 800 lóerő
  • Tengelyelrendezés: B’B’
  • Maximális sebesség: 100 km/h
  • Méretek: Hossz: 12,1 m; Magasság: 4,3 m
  • Tengelytáv: 2,6 m (az egyes forgóvázak között)
  • Fékrendszer: Sűrített levegős
  • Vezérlés: Elektromos

Szolgálati történelem

A V 80 mozdonyok főként a németországi vonalakon üzemeltek, ahol tehervonatokat és személyvonatokat is vontattak. A viszonylag kis számú mozdonyt a Deutsche Bundesbahn különféle szolgálatokban alkalmazta. A mozdonyokat az 1970-es évek elején kezdték el kivonni a forgalomból, mivel teljesítményük és jellemzőik elmaradtak a modernebb típusoktól. Az utolsó példányokat 1978-ban állították le végleg.

  • Üzemeltető: Deutsche Bundesbahn
  • Szolgálat típusa: Személy- és tehervonat vontatás
  • Kivonás időpontja: 1978

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

Egy DB Class V 80 mozdony megőrzésre került, és ma is megtekinthető a Nürnbergi Közlekedési Múzeumban (Verkehrsmuseum Nürnberg). Ez az egyetlen fennmaradt példány, amely emléket állít a korszak dízelvontatásának úttörőjének.

  • Megőrzött példány: 1 darab
  • Múzeum: Verkehrsmuseum Nürnberg, Németország

Érdekességek és kulturális hatás

A DB Class V 80 nemcsak a technikai megoldásai miatt, hanem kompakt kialakításával is kiemelkedett kortársai közül. Modellvasúti másolatai gyakran megtalálhatók a német vasútmodellezők gyűjteményeiben, különféle méretarányokban. A mozdonyt néhány vasúti könyv és kiadvány is feldolgozta, amelyek a német vasút történelmét mutatják be.

  • Modellvasúti verziók: Több modellező cég kínálatában jelen van
  • Becenevek: Nincs ismert becenév

Műszaki adatlap

Járműtípus Dízelmozdony
Meghajtás Dízel
Korszak 1946–1969 – Dízelkorszak

Hivatkozások

További információ a DB Class V 80 dízelmozdonyról

Képek

Források: Wikipédia, Google