DBAG Class 128 elektromos mozdony

A DBAG Class 128 elektromos mozdony az 1990-es évek elején jelent meg, innovatív megoldásaival a német vasúti közlekedés technológiai fejlődésének úttörőjévé vált.

Történeti háttér és gyártás

A DBAG Class 128, más néven 12X, egy kísérleti elektromos mozdony, amelyet a Deutsche Bahn AG (DBAG) fejlesztett ki az 1990-es évek elején. A mozdony a Siemens közreműködésével készült, és célja a modern technológiai megoldások tesztelése volt. A gyártás 1994-ben kezdődött, és egyetlen példány készült belőle. A mozdonyt a német vasutaknál használták tesztelésre, de végül nem került sorozatgyártásra.

Technikai jellemzők

A DBAG Class 128 egy villamos mozdony, amelynek számos modern technológiai jellemzője van. Elektromos hajtásrendszerrel működik, és maximális teljesítménye 6400 kW. A mozdony tengelyelrendezése Bo’Bo’, amely azt jelzi, hogy mindkét forgóvázban kettő-kettő hajtott tengely található. Maximális sebessége 230 km/h, ami akkoriban kiemelkedőnek számított. A jármű hossza és tömege a modern európai szabványoknak megfelelően készült.

Szolgálati történelem

A DBAG Class 128 mozdonyt elsősorban tesztelési célokra használták Németországban. A mozdonyt sosem állították sorozatgyártásba, így csak a kísérleti példány rótta a pályákat. Főként különböző technológiai rendszerek és elektromos komponensek kipróbálására alkalmazták. A forgalomból való kivonására később, a tesztek befejeztével került sor.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

Bár a DBAG Class 128 nem került tömegtermelésre, a prototípus megőrzésre került, és bemutatásra állt különböző vasútmúzeumokban. Jelenleg nem található működőképesen üzemelő példány belőle, de a rajongók és a vasúttörténészek körében a mozdony emléke továbbra is él.

Érdekességek és kulturális hatás

A DBAG Class 128 nem vált széles körben ismertté a közforgalomban, de a vasúti technológia iránt érdeklődőknek jól ismert. A mozdony a modern vasúti technológiák tesztelésének egyik példájaként szerepel, és példaként szolgál a vasúti innováció számára. Modellvasúti formában nem igazán elterjedt, de néhány speciális gyűjtői darab létezik belőle.

Műszaki adatlap

Járműtípus Elektromos mozdony
Meghajtás Elektromos
Korszak 1970–1999 – Modern járművek
Gyártási év 1994
Maximális teljesítmény 6400 kW
Tengelyelrendezés Bo’Bo’
Maximális sebesség 230 km/h

Hivatkozások

https://en.wikipedia.org/wiki/DBAG_Class_128