Történeti háttér és gyártás
A DBAG Class 128, más néven 12X, egy kísérleti elektromos mozdony, amelyet a Deutsche Bahn AG (DBAG) fejlesztett ki az 1990-es évek elején. A mozdony a Siemens közreműködésével készült, és célja a modern technológiai megoldások tesztelése volt. A gyártás 1994-ben kezdődött, és egyetlen példány készült belőle. A mozdonyt a német vasutaknál használták tesztelésre, de végül nem került sorozatgyártásra.
Technikai jellemzők
A DBAG Class 128 egy villamos mozdony, amelynek számos modern technológiai jellemzője van. Elektromos hajtásrendszerrel működik, és maximális teljesítménye 6400 kW. A mozdony tengelyelrendezése Bo’Bo’, amely azt jelzi, hogy mindkét forgóvázban kettő-kettő hajtott tengely található. Maximális sebessége 230 km/h, ami akkoriban kiemelkedőnek számított. A jármű hossza és tömege a modern európai szabványoknak megfelelően készült.
Szolgálati történelem
A DBAG Class 128 mozdonyt elsősorban tesztelési célokra használták Németországban. A mozdonyt sosem állították sorozatgyártásba, így csak a kísérleti példány rótta a pályákat. Főként különböző technológiai rendszerek és elektromos komponensek kipróbálására alkalmazták. A forgalomból való kivonására később, a tesztek befejeztével került sor.
Megőrzött példányok / múzeumi szereplés
Bár a DBAG Class 128 nem került tömegtermelésre, a prototípus megőrzésre került, és bemutatásra állt különböző vasútmúzeumokban. Jelenleg nem található működőképesen üzemelő példány belőle, de a rajongók és a vasúttörténészek körében a mozdony emléke továbbra is él.
Érdekességek és kulturális hatás
A DBAG Class 128 nem vált széles körben ismertté a közforgalomban, de a vasúti technológia iránt érdeklődőknek jól ismert. A mozdony a modern vasúti technológiák tesztelésének egyik példájaként szerepel, és példaként szolgál a vasúti innováció számára. Modellvasúti formában nem igazán elterjedt, de néhány speciális gyűjtői darab létezik belőle.
Műszaki adatlap
Járműtípus | Elektromos mozdony |
Meghajtás | Elektromos |
Korszak | 1970–1999 – Modern járművek |
Gyártási év | 1994 |
Maximális teljesítmény | 6400 kW |
Tengelyelrendezés | Bo’Bo’ |
Maximális sebesség | 230 km/h |