Történeti háttér és gyártás
A DD35 típusú dízelmozdonyt az amerikai Electro-Motive Division (EMD) fejlesztette ki, válaszul az amerikai vasúttársaságok növekvő igényeire a nagyobb teljesítményű mozdonyok iránt. A mozdonyt 1963-ban kezdték gyártani. A gyártás fő célja a hatékony teherszállítás volt az Egyesült Államok területén. A mozdonyokat kifejezetten a Union Pacific és a Southern Pacific vasúttársaságok részére készítették, melyek a nagy távolságok megtételére és a nehéz teherszállítmányok vontatására használták őket. Összesen 30 darab DD35-ös mozdony készült, amelyeket elsősorban a nagy teherbírásuk és megbízhatóságuk miatt értékeltek.
Technikai jellemzők
A DD35 mozdonyok dízel-elektromos hajtásrendszerrel rendelkeznek, amely két 16-hengeres EMD 567D3A típusú dízelmotort tartalmaz. A mozdony teljesítménye 5000 lóerő, ami rendkívül hatékonysá tette a nehézteher-szállításban. A tengelyelrendezésük C-C, ami azt jelenti, hogy mindkét forgóváz három hajtott tengellyel rendelkezik. A mozdonyok maximális sebessége körülbelül 145 km/h, és 30 méter hosszúak voltak. A nagy méretük és teljesítményük miatt főleg teherszállító vonatok vontatására használták őket, és nem rendelkeztek utasok szállítására alkalmas kialakítással.
Szolgálati történelem
A DD35 mozdonyokat elsősorban az amerikai Union Pacific és Southern Pacific vasúttársaságok alkalmazták. Ezeket a mozdonyokat főleg teherszállítási célokra használták Kalifornia és a Középnyugat közötti hosszú távú útvonalakon. Az első prototípus 1963-ban készült el, és a mozdonyok egészen az 1970-es évek végéig szolgálatban maradtak. A gazdaságosan és hatékonyan működő DD35-ös mozdonyok a dízelkorszak fontos elemei voltak, bár idővel a modernizáció miatt szükségessé vált a lecserélésük.
Megőrzött példányok / múzeumi szereplés
Sajnos a DD35 mozdonyok közül egyetlen példány sem maradt fenn múzeumi célokra vagy nosztalgiautazásokra. Az összes legyártott egységet leselejtezték vagy újra felhasználták más mozdonyokhoz.
Érdekességek és kulturális hatás
Bár a DD35 mozdonyok nem szerepeltek filmekben vagy könyvekben jelentős mértékben, a vasútmodellezők körében népszerűek voltak. Számos modellvasúti gyártó készített méretarányos változatokat ezekből a mozdonyokból, így a vasútrajongók otthon is élvezhették a DD35-ösök impozáns méreteit és megjelenését. Ezen mozdonyok beceneve „monstrum” vagy „óriás” volt, mivel lenyűgöző méreteikkel és teljesítményükkel kiemelkedtek a vasúti járművek közül.
Műszaki adatlap
Járműtípus | Dízelmozdony |
Meghajtás | Dízel |
Korszak | 1946–1969 – Dízelkorszak |
Teljesítmény | 5000 lóerő |
Tengelyelrendezés | C-C |
Maximális sebesség | 145 km/h |
Hossz | 30 méter |