DD35 (EMD) dízelmozdony

Az EMD DD35 dízelmozdony egy mérföldkő volt az amerikai vasút történetében, két erőteljes motorjával a hatékonyság és teljesítmény jelképévé vált a teherszállításban.

Történeti háttér és gyártás

A DD35 típusú dízelmozdonyt az amerikai Electro-Motive Division (EMD) fejlesztette ki, válaszul az amerikai vasúttársaságok növekvő igényeire a nagyobb teljesítményű mozdonyok iránt. A mozdonyt 1963-ban kezdték gyártani. A gyártás fő célja a hatékony teherszállítás volt az Egyesült Államok területén. A mozdonyokat kifejezetten a Union Pacific és a Southern Pacific vasúttársaságok részére készítették, melyek a nagy távolságok megtételére és a nehéz teherszállítmányok vontatására használták őket. Összesen 30 darab DD35-ös mozdony készült, amelyeket elsősorban a nagy teherbírásuk és megbízhatóságuk miatt értékeltek.

Technikai jellemzők

A DD35 mozdonyok dízel-elektromos hajtásrendszerrel rendelkeznek, amely két 16-hengeres EMD 567D3A típusú dízelmotort tartalmaz. A mozdony teljesítménye 5000 lóerő, ami rendkívül hatékonysá tette a nehézteher-szállításban. A tengelyelrendezésük C-C, ami azt jelenti, hogy mindkét forgóváz három hajtott tengellyel rendelkezik. A mozdonyok maximális sebessége körülbelül 145 km/h, és 30 méter hosszúak voltak. A nagy méretük és teljesítményük miatt főleg teherszállító vonatok vontatására használták őket, és nem rendelkeztek utasok szállítására alkalmas kialakítással.

Szolgálati történelem

A DD35 mozdonyokat elsősorban az amerikai Union Pacific és Southern Pacific vasúttársaságok alkalmazták. Ezeket a mozdonyokat főleg teherszállítási célokra használták Kalifornia és a Középnyugat közötti hosszú távú útvonalakon. Az első prototípus 1963-ban készült el, és a mozdonyok egészen az 1970-es évek végéig szolgálatban maradtak. A gazdaságosan és hatékonyan működő DD35-ös mozdonyok a dízelkorszak fontos elemei voltak, bár idővel a modernizáció miatt szükségessé vált a lecserélésük.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

Sajnos a DD35 mozdonyok közül egyetlen példány sem maradt fenn múzeumi célokra vagy nosztalgiautazásokra. Az összes legyártott egységet leselejtezték vagy újra felhasználták más mozdonyokhoz.

Érdekességek és kulturális hatás

Bár a DD35 mozdonyok nem szerepeltek filmekben vagy könyvekben jelentős mértékben, a vasútmodellezők körében népszerűek voltak. Számos modellvasúti gyártó készített méretarányos változatokat ezekből a mozdonyokból, így a vasútrajongók otthon is élvezhették a DD35-ösök impozáns méreteit és megjelenését. Ezen mozdonyok beceneve „monstrum” vagy „óriás” volt, mivel lenyűgöző méreteikkel és teljesítményükkel kiemelkedtek a vasúti járművek közül.

Műszaki adatlap

Járműtípus Dízelmozdony
Meghajtás Dízel
Korszak 1946–1969 – Dízelkorszak
Teljesítmény 5000 lóerő
Tengelyelrendezés C-C
Maximális sebesség 145 km/h
Hossz 30 méter

Hivatkozások