DR Class 119 dízelmozdony

A DR Class 119 dízelmozdony a keletnémet vasúti hálózat büszkesége volt, amely kiváló megbízhatóságával és teljesítményével tűnt ki a korabeli közlekedésben.

Történeti háttér és gyártás

A DR Class 119 dízelmozdonyt a Német Demokratikus Köztársaság (NDK) megrendelésére fejlesztették ki, hogy megfeleljen a növekvő vasúti forgalom igényeinek. A mozdony gyártója a romániai Electroputere vállalat volt, amely Craiovában található. Az első példányokat 1976-ban állították forgalomba. A mozdonyok tervezésének fő célja az volt, hogy a DR (Deutsche Reichsbahn) számára egy modern, megbízható és gazdaságos hajtású járművet biztosítson. Az összesen gyártott példányszám körülbelül 200 darab.

Technikai jellemzők

A DR Class 119 dízelmozdony dízel-elektromos hajtásrendszerrel rendelkezik. A mozdony maximális teljesítménye 1500 kW, amely lehetővé teszi számára, hogy akár 120 km/h sebességet is elérjen. A jármű hossza körülbelül 19,5 méter. A tengelyelrendezése Bo-Bo, ami azt jelenti, hogy mindkét forgóvázán két-két meghajtott tengely található. A mozdonyt modern fékrendszerrel szerelték fel a biztonságos üzemeltetés érdekében.

Szolgálati történelem

A DR Class 119 mozdonyokat főként Németországban használták, a Deutsche Reichsbahn szolgálatában. Elsősorban személyszállító vonatok élén üzemeltek, de alkalmasak voltak teherforgalomra is. A mozdonyok nem voltak mentesek a problémáktól, gyakran adódtak műszaki hibák, amelyek szükségessé tették a karbantartást és javításokat. A forgalomból fokozatosan vonják ki őket, ahogy modernebb típusok váltják fel őket.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

Néhány DR Class 119 mozdonyt sikerült megőrizni történelmi és nosztalgikus célokból. Ezek közül néhány mozdonysorozat múzeumokban vagy vasúti egyesületek gondozásában található, hogy megőrizzék az utókornak a vasúti történelmet. Ezek többnyire Németországban találhatók, és alkalmanként nosztalgiautakra is befogják őket.

Érdekességek és kulturális hatás

A DR Class 119 mozdonyok a vasútmodellezés világában is népszerűek. Számos modellvasúti gyártó készített méretarányos másolatokat a vasútmodellezők számára. A mozdony beceneve „U-Boot” lett, ami arra utal, hogy egyesek szerint a mozdony megjelenése hasonlít a tengeralattjárókra.

Műszaki adatlap

Járműtípus Dízelmozdony
Meghajtás Dízel
Korszak 1970–1999 – Modern járművek
Teljesítmény 1500 kW
Maximális sebesség 120 km/h
Hossz 19,5 méter
Tengelyelrendezés Bo-Bo

Hivatkozások

Képek

Források: Wikipédia, Google