DR Class 243 elektromos mozdony

A DR Class 243 elektromos mozdony a keletnémet járműipar egyik kiemelkedő alkotása, amely 1984-ben debütált, és alacsony energiafogyasztása mellett megbízhatóságával vívott ki elismerést a vasúti közlekedésben.

Történeti háttér és gyártás

A DR Class 243 elektromos mozdony, később ismert mint DBAG Class 143, a Német Demokratikus Köztársaság (NDK) vasútrendszerének egyik fontos járműve volt. A mozdonyt a Deutsche Reichsbahn (DR) rendelte meg az 1980-as években, hogy megfeleljen a korszerűbb és gazdaságosabb vasúti közlekedés iránti igényeknek. A gyártás 1982-ben kezdődött a LEW Hennigsdorf (Lokomotivbau Elektrotechnische Werke) gyártóüzemben.

A Class 243 mozdonyokat elsősorban elővárosi és regionális vonatokhoz tervezték, de más szolgálatokban is használták. A teljes gyártási időszak alatt több mint 600 példány készült el, amelyeket főként a DR és később a Deutsche Bahn alkalmazott. Fontos szerepük volt az NDK elektromos közlekedésének bővítésében és modernizálásában.

Technikai jellemzők

A DR Class 243 elektromos mozdony számos technikai jellemző tekintetében kiemelkedő volt. Elektromos hajtásrendszerrel rendelkezik, amely lehetővé tette a környezetbarát üzemeltetést. Teljesítménye 3720 kW, amely elegendő volt a korabeli vonatok gyors és hatékony mozgatásához. A mozdony maximális sebessége 120 km/h volt.

  • Tengelyelrendezés: Bo-Bo
  • Tengelytáv: 3 méter
  • Hossz: 16,64 méter
  • Magasság: 4,38 méter
  • Méret: Kompakt kialakítású, ami lehetővé tette a gyors és hatékony közlekedést.
  • Fékrendszer: Elektromos fékekkel volt felszerelve, ami javította a biztonságot és a pontos megállást.

Szolgálati történelem

A DR Class 243 mozdony széles körben használták az NDK területén, különösen az elővárosi és regionális közlekedés terén. A Német újraegyesítés után a mozdonyokat a Deutsche Bahn is átvette, és DBAG Class 143 néven folytatták szolgálatukat. Az évek során több mozdonyt is modernizáltak a változó vasúti igényeknek megfelelően. A mozdonyok megbízhatóságuk és gazdaságos üzemeltethetőségük miatt népszerűek maradtak.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

A DR Class 243 mozdonyok közül néhányat megőriztek és múzeumokban állítanak ki Németországban, ahol az érdeklődők megtekinthetik. Ezek a példányok részben a vasúttörténet megőrzésére szolgálnak, és emléket állítanak az NDK vasúti közlekedésében elért technológiai fejlődésnek.

Érdekességek és kulturális hatás

A DR Class 243 mozdonyok a vasútmodellezők körében is népszerűvé váltak, számos méretarányos modell készült róluk. Köznyelvben „Knödelpresse” néven is ismerték a mozdonyt egyes területeken. Ezen kívül a vasútrajongók körében is kedvelt jármű maradt, számos fórumon és közösségi oldalon osztanak meg róla képeket és információkat.

Műszaki adatlap

Járműtípus Elektromos mozdony
Meghajtás Elektromos
Korszak 1970–1999 – Modern járművek
Teljesítmény 3720 kW
Maximális sebesség 120 km/h
Tengelyelrendezés Bo-Bo
Hossz 16,64 méter
Magasság 4,38 méter
Tengelytáv 3 méter

Hivatkozások

DR Class 243 a Wikipédián

Képek

Források: Wikipédia, Google