DR Class V 100 dízelmozdony

A DR Class V 100 dízelmozdony a Német Demokratikus Köztársaság egyik legfontosabb vasúti fejlesztése volt, amely sokoldalúságával és megbízhatóságával hosszú évtizedeken át szolgálta a vasúti közlekedést.

Történeti háttér és gyártás

A DR Class V 100 dízelmozdonyt a Deutsche Reichsbahn (Német Állami Vasút) fejlesztette ki az 1960-as években az NDK területén. A mozdonyt a Hennigsdorfban található VEB Lokomotivbau Elektrotechnische Werke (LEW) gyártotta 1966-tól kezdődően. Az alapötlet a kor elavult gőzmozdonyainak leváltása volt, ezért szükség volt egy modern, megbízható dízelmozdony kifejlesztésére. A járművet főként könnyű és középtávú vonatok vontatására tervezték, elősegítve a vasúti közlekedés hatékonyságának növelését. Összesen körülbelül 1145 darabot gyártottak, amelyek közül sokat a kelet-német vasúthálózaton használtak.

Technikai jellemzők

A DR Class V 100 dízelmozdony hossza körülbelül 14,24 méter, a magassága pedig megközelítőleg 4,29 méter. A mozdony rendelkezik egy dízelmotorral, amely 900 lóerő (670 kW) teljesítményre képes. Tengelyelrendezése B’B’, ami azt jelenti, hogy négy hajtott tengellyel rendelkezik, így kiváló tapadást biztosítva különböző terepviszonyok között. Maximális sebessége elérheti a 100 km/h-t. A mozdony tankkapacitása lehetővé teszi, hogy hosszabb útvonalakon is megbízhatóan működjön. A vasútgépészetben elterjedt légféket alkalmaznak rajta, és modern műszerezettséggel szerelték fel az akkori technológiai színvonalnak megfelelően.

Szolgálati történelem

A DR Class V 100 mozdonyok elsődlegesen Németország keleti részén, az NDK területén álltak szolgálatban, ahol személy- és tehervonatok vontatásában vettek részt. Különböző vonalakon üzemeltették őket, kezdve a fővárosi közlekedéstől egészen a távolabbi régiókig. A mozdonyok megbízhatóságukkal és sokoldalúságukkal tűntek ki, ami elősegítette hosszú távú alkalmazásukat. Az egységes Németország létrejötte után is használták őket, bár az újból egységes német vasúthálózat modernizálásával több példányt kivontak a forgalomból vagy eladtak más országoknak.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

A DR Class V 100 több példánya is megmaradt különböző vasúttörténeti múzeumokban és nosztalgiajáratok részeként. Ezek a járművek gyakran részt vesznek különleges eseményeken, bemutatókon. Egyes példányokat nosztalgiajáratokon is használják, így a közönség közelebbről is megismerheti a 20. század közepének ikonikus vasúttechnológiáját.

Érdekességek és kulturális hatás

A DR Class V 100 a vasútrajongók körében népszerű, sok modellvasúti gyártó készített róla méretarányos modelleket. Nem csupán az NDK vasúttörténetének jelképe, de Európa-szerte is ismertté vált. Gyakran felbukkan vasúttörténeti könyvekben és kiállításokon, ahol a dízelkorszak egyik jellegzetes képviselőjeként mutatják be. A mozdony egyszerű, mégis robusztus felépítése miatt beceneve is szerteágazó: gyakran csak „Hundert” néven emlegetik.

Műszaki adatlap

Járműtípus Dízelmozdony
Meghajtás Dízel
Korszak 1946–1969 – Dízelkorszak
Gyártási év 1966
Maximális sebesség 100 km/h
Teljesítmény 900 lóerő (670 kW)
Tengelyelrendezés B’B’
Hossz 14,24 méter
Magasság 4,29 méter

Hivatkozások

https://en.wikipedia.org/wiki/DR_Class_V_100

Képek

Források: Wikipédia, Google