DR Class V 180 dízelmozdony

A DR Class V 180 dízelmozdony a keletnémet vasúti közlekedés büszkesége volt, kiemelkedő teljesítményével és sokoldalúságával a vasúti fejlesztések egyik meghatározó szereplője.

Történeti háttér és gyártás

A DR Class V 180 dízelmozdony a Német Demokratikus Köztársaság (NDK) egyik legjelentősebb vasúti fejlesztése volt. Az 1960-as években gyártották azzal a céllal, hogy modern alternatívát nyújtson a gőzmozdonyok kiváltására. A lokomotív elsődleges gyártója a VEB Lokomotivbau Karl Marx Babelsberg (LKM) volt, amely az NDK egyik jelentős gépgyártó vállalata. A mozdony fejlesztése és gyártása 1960 és 1970 között zajlott, és a NDK vasúti hálózatának modernizálásához járult hozzá.

A V 180 sorozatot különösen a nehéz tehervonatok és hosszú személyszállító vonatok vontatására tervezték. Ebből a típusból több mint 200 példány készült, elsősorban az NDK állami vasúttársaságának, a Deutsche Reichsbahn-nak a megrendelésére.

Technikai jellemzők

A DR Class V 180 egy dízelmozdony, amelyet a korszerű közlekedés igényeinek megfelelően terveztek. A mozdony hajtásrendszere dízel-mechanikus, kétlóerős főmotorral szerelte fel. Az eredeti típus maximális sebessége körülbelül 120 km/h volt, ami a korabeli mozdonyok között figyelemreméltó teljesítménynek számított.

A mozdony tengelyelrendezése C-C volt, ami lehetővé tette a stabil és erőteljes vontatást. A V 180 teljes hossza körülbelül 19,6 méter, míg a magassága 4,26 méter. A mozdony alapterülete lehetővé tette a gépészek kényelmes munkavégzését, és a korszerűbb fékrendszerének köszönhetően biztonságosabb üzemelést biztosított.

Szolgálati történelem

A DR Class V 180 elsősorban az NDK területén szolgált, ahol a belföldi személy- és tehervonatok vontatásában kapott szerepet. A mozdony a Deutsche Reichsbahn flottájában jelentős szerepet játszott, különösen a nagyobb vasúti központok közötti szállítás biztosításában. A mozdonyok nagy részét az 1980-as évektől kezdve vonták ki fokozatosan a forgalomból, köszönhetően a vasúti floták modernizációjának és az újabb típusok megjelenésének.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

Számos DR Class V 180 mozdony fennmaradt, és jelenleg is megtekinthetők múzeumokban. Néhány példány nosztalgia vonatokban is közlekedik, így a vasúttörténet iránt érdeklődők ma is élőben láthatják ezeket a történelmi jelentőségű járműveket. Különösen Németországban találhatók meg ezek a megőrzött példányok, ahol a vasúti hagyományok ápolásának részeként kiemelkedő szerepet kapnak.

Érdekességek és kulturális hatás

A DR Class V 180 mozdony jelentősége nem csak technikai részleteiben, hanem kulturális hatásában is megmutatkozik. Németországban és a volt keleti blokk országaiban a vasúttörténeti kiállítások fontos tárgya, és a vasútmodellezés kedvelői körében is népszerű, számos modellgyártó készítette el a mozdony méretarányos mását.

Műszaki adatlap

Járműtípus Dízelmozdony
Meghajtás Dízel
Korszak 1946–1969 – Dízelkorszak
Maximális sebesség 120 km/h
Hossz 19,6 méter
Magasság 4,26 méter
Tengelyelrendezés C-C

Hivatkozások

További információ a DR Class V 180-ról