DRB Class 01.10 gőzmozdony

A DRB Class 01.10 gőzmozdony a 20. század közepén kiemelkedő szerepet kapott Németország vasúttörténetében, jellegzetes formatervezése és erőteljes teljesítménye révén.

Történeti háttér és gyártás

A DRB Class 01.10 gőzmozdonyokat a német Deutsche Reichsbahn szolgálatára fejlesztették ki a 20. század közepén. A mozdonyok fejlesztése az 1930-as évek végére nyúlik vissza, fő céljuk a nagysebességű személyszállító vonatok hatékonyabb kiszolgálása volt. Az első példányok 1939-ben kerültek forgalomba. A gyártás alatt a Borsig, Henschel és a Krupp vállalatok vettek részt, ami a korszak elvárásainak megfelelően magas technológiai színvonalat képviselt.

A gyártás 1939-ben kezdődött, és összesen 55 mozdony készült el. Ezeket elsősorban a német államvasutak, a Deutsche Reichsbahn használta, és nem volt különösebb export a típusra. Az új mozdonysorozat a Class 01 továbbfejlesztett változata volt, amely az 1920-as évek végétől szolgált.

Technikai jellemzők

A DRB Class 01.10 mozdonyok gőzerővel működtek, ami ebben az időszakban a vasúti közlekedés egyik legelterjedtebb hajtásrendszere volt. A mozdonyok hatékonyabb gőzturbinát kaptak, ami nagyobb teljesítményt és sebességet tett lehetővé. A maximális sebességük elérte a 140 km/h-t. A tengelyelrendezése 4-6-2 Pacific típusú volt, ami megfelelő stabilitást biztosított a nagy sebességű közlekedéshez.

  • Maximális sebesség: 140 km/h
  • Tengelyelrendezés: 4-6-2 Pacific
  • Teljesítmény: Magasabb a korábbi modelleknél
  • Hajtás: Gőzturbina

A mozdonyok hossza és más méreteik, mint például a tengelytáv, nem állnak pontosan rendelkezésre, de a mozdonyok nagyjából a korai 20. századi vasúti szabványokhoz igazodtak.

Szolgálati történelem

A DRB Class 01.10 a második világháború alatt és után is szolgált, elsődlegesen Németország területén. A mozdonyok nagy sebességük miatt kiválóan alkalmazhatóak voltak expressz személyszállító vonatok vontatására. A második világháború utáni időszakban a háború okozta károk kijavítása és a német vasúti rendszer újraépítése során is használták őket.

A mozdonyokat az 1960-as évek elején fokozatosan kivonták a forgalomból, ahogy a dízel- és elektromos mozdonyok egyre inkább elterjedtek. A korszerűsítésekre és modernizációkra vonatkozó adatok nem állnak rendelkezésre, de valószínű, hogy kisebb karbantartási munkálatokat végeztek rajtuk szolgálatuk ideje alatt.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

Néhány DRB Class 01.10 mozdony fennmaradt megőrzésre múzeumi környezetben. Ezek közül néhányat nosztalgikus célokra használnak, megőrizve a gőzmozdonyok tradicionális formáját és működését. A németországi vasútmúzeumokban, például a Deutsches Technikmuseum Berlin-ben megtekinthetőek fennmaradt példányok.

A nosztalgiavasutak gyakran használják őket különleges rendezvények alkalmával, ami hozzájárul a mozdonyok kulturális örökségének megőrzéséhez.

Érdekességek és kulturális hatás

A DRB Class 01.10 mozdonyokat a vasútrajongók gyakran gyűjtik modellvasúti készletek formájában. Több modellgyártó is előállította a mozdony kicsinyített változatát, ami népszerű darabja a gyűjteményeknek. A mozdonyok, mivel nagy múltú történeti hátterükkel és jellegzetes megjelenésükkel rendelkeznek, gyakran vonzzák a történelem iránt érdeklődőket.

Műszaki adatlap

Járműtípus Gőzmozdony
Meghajtás Gőz
Korszak 1930–1945 – Technikai robbanás

Hivatkozások

További információért kattintson ide

Képek

Források: Wikipédia, Google