Történeti háttér és gyártás
A DRB Class 50 gőzmozdonyt 1939-ben kezdték gyártani a Német Birodalmi Vasúttársaság (Deutsche Reichsbahn) számára. A mozdonyok kifejlesztésének oka az volt, hogy egy megbízható és erős gépet hozzanak létre, amely képes volt kezelni a nehezebb teher- és személyszállítmányokat egyaránt. Az iparosodó Németország növekvő vasúti igényei megkövetelték egy ilyen típus fejlesztését. A gyártás több vállalat között oszlott meg, köztük a Henschel & Sohn, a Schwartzkopff és a Borsig. Az 1939-től kezdődő gyártási időszak során összesen 3164 darab készült el ebből a mozdonytípusból.
Technikai jellemzők
A DRB Class 50 egy gőzmeghajtású mozdony, amely a 2-10-0 tengelyelrendezésével képes volt nagy terhek mozgatására. Maximális sebessége körülbelül 80 km/h volt. A mozdony méreteit tekintve 23,92 méter hosszú, és körülbelül 4,55 méter magas. A mozdonyok általában gyárilag felszerelt fékrendszerrel rendelkeztek, amely biztosította a stabil és biztonságos működést. Az utasok nem közvetlenül a mozdonnyal utaztak, így a férőhely kérdése nem volt releváns ennél a típusnál.
Szolgálati történelem
A DRB Class 50 gőzmozdonyokat széles körben alkalmazták Németországban, ahol mind személy-, mind teherszállító vonatok élén szolgáltak. A második világháború alatt és azt követően is jelentős szerepet játszottak a német vasúti közlekedésben. A mozdonyok megbízhatósága és sokoldalúsága miatt sokáig szolgálatban maradtak, és csak a gőzüzemű vonatok fokozatos kivonásával párhuzamosan csökkent a számuk. Néhány példány egészen a 1970-es évekig üzemelt.
Megőrzött példányok / múzeumi szereplés
Több DRB Class 50 mozdony is fennmaradt és múzeumi környezetben tekinthető meg. Többek között Németországban több vasúti múzeumban és vasútvonalon is láthatók, ahol nosztalgiavonatok élén is közlekednek. Néhány példány teljesen felújított állapotban van, és alkalmanként működőképesen is kiállítják őket.
Érdekességek és kulturális hatás
A DRB Class 50 mozdonyok számos vasútmodell gyártó körében népszerűek, és különböző méretarányú modellek készültek róluk. Az ilyen modellek a vasútmodellezők körében nagy népszerűségnek örvendenek. Kulturálisan a mozdonyok a német vasúti történelem fontos részei, és hivatkozások találhatók rájuk különböző német filmekben és irodalmi művekben is.
Műszaki adatlap
Járműtípus | Gőzmozdony |
Meghajtás | Gőz |
Korszak | 1930–1945 – Technikai robbanás |
Tengelyelrendezés | 2-10-0 |
Maximális sebesség | 80 km/h |
Hossz | 23,92 méter |
Magasság | 4,55 méter |
Példányszám | 3164 |
Hivatkozások
Képek
Források: Wikipédia, Google