Történeti háttér és gyártás
A DRG Class 05 sorozatú gőzmozdonyokat a német Deutsche Reichsbahn-Gesellschaft (DRG) számára fejlesztették ki. Ezek a mozdonyok kifejezetten nagysebességű vonatok vontatására készültek. A gyártást a Borsig vállalat végezte Berlinben, 1935-ben kezdődött a sorozatgyártás. Az innovatív tervezésnek köszönhetően a DRG Class 05 mozdonyok a kor egyik leggyorsabb és legfejlettebb gőzmozdonyai közé tartoztak. Összesen három darab készült ebből a típusból.
Technikai jellemzők
A DRG Class 05 mozdonyok egyedülálló műszaki jellemzőkkel rendelkeztek abban az időben:
– Hajtásrendszer: A mozdonyok gőzzel működtek.
– Teljesítmény: A mozdonyok teljesítménye kiemelkedő volt, és lehetővé tette, hogy akár 175 km/h sebességet is elérjenek.
– Tengelyelrendezés: A Class 05 mozdonyok 4-6-4 tengelyelrendezéssel rendelkeztek, ami biztosította a stabilitást nagy sebességnél.
– Maximális sebesség: Elérhették a 175 km/h sebességet, ami rendkívülinek számított a gőzmozdonyok körében.
– Méretek: A mozdonyok hosszúsága 23,90 méter volt.
Szolgálati történelem
A DRG Class 05 mozdonyokat Németországban használták elsősorban gyorsvonati szolgálatra. Kiemelkedtek a sebességükkel és teljesítményükkel. A mozdonyokat a második világháború alatt is alkalmazták, majd a háború után visszakerültek polgári szolgálatba. Az 1950-es évek elején azonban a dízel és elektromos mozdonyok előretörése miatt a Class 05 mozdonyokat fokozatosan kivonták a forgalomból.
Megőrzött példányok / múzeumi szereplés
Jelenleg a DRG Class 05 mozdonyok egyik példánya megtekinthető a németországi Német Közlekedési Múzeumban (Deutsches Verkehrsmuseum). Ez a példány nem működőképes, de gondosan restaurált állapotban van kiállítva, hogy bemutassa a korszak technológiai vívmányait.
Érdekességek és kulturális hatás
A DRG Class 05 mozdonyok a modellvasúti gyártók körében is népszerűek, különösen a nagysebességű jellege miatt. Bár konkrét becenevekről nincs adat, a vonatok rajongói körében nagy tisztelet övezi őket. A mozdonyok egyedisége és sebessége miatt a vasúti történelem ikonikus darabjaivá váltak.
Műszaki adatlap
Járműtípus | Gőzmozdony |
Meghajtás | Gőz |
Korszak | 1930–1945 – Technikai robbanás |
Tengelyelrendezés | 4-6-4 |
Maximális sebesség | 175 km/h |
Hosszúság | 23,90 méter |
Hivatkozások
Képek
Források: Wikipédia, Google