Történeti háttér és gyártás
A DRG Class 23 gőzmozdonyt eredetileg a Német Birodalmi Vasút (Deutsche Reichsbahn) számára fejlesztették ki, hogy megfeleljen a helyi személyszállítási igényeknek. A típus fejlesztése a 20. század elején kezdődött, azonban a második világháború okozta késedelem miatt az első példány 1941-ben készült el. A mozdonyt az Union Gépgyárban (Borsig) gyártották, amely Berlinben volt található. A Class 23 mozdonyokra azért volt szükség, hogy kihasználják a kevésbé foglalkoztatott vonalakat, és korszerűsítsék a korábbi mozdonyflottát.
Technikai jellemzők
A DRG Class 23 gőzmozdony egy jól kiegyensúlyozott, 2-6-2 tengelyelrendezésű gőzmozdony volt, amelyet közepes távolságú személyvonatok vontatására terveztek. A gőzmeghajtású rendszer jelentős teljesítményt nyújtott, amely megfelelt az akkori közlekedési igényeknek. A maximális sebessége elérhette a 110 km/h-t, ami gyorsnak számított a maga idejében.
- Hajtásrendszer: Gőz
- Teljesítmény: Nincs pontos adat
- Tengelyelrendezés: 2-6-2
- Maximális sebesség: 110 km/h
- Fékrendszer: Pneumatikus fékek
Szolgálati történelem
A DRG Class 23 mozdonyokat főként Németországban használták, elsősorban a helyi és regionális személyvonatok forgalmában. Szolgálatban álltak a második világháború alatt és az azt követő években is. Az idő múltával és a technológia fejlődésével végül lecserélték őket modernebb dízel- és elektromos mozdonyokra. A kivonásukra az 1960-as évek végén került sor, amikor is a gőzvontatás lassan kiment a divatból.
Megőrzött példányok / múzeumi szereplés
Bár a DRG Class 23 egykori jelentős típus volt, nem sok megőrzött példány maradt fenn belőle. Azonban néhány darab múzeumokban megtekinthető, ahol a látogatók megismerhetik a gőzmozdonyok korának technikai bravúrjait.
Érdekességek és kulturális hatás
A DRG Class 23 mozdonyok modellvasúti változatai népszerűek a vasútmodellezők körében. Különböző méretarányban is elérhetők, így a rajongók otthon is újraélhetik a történelmi vonatkozású vasúti közlekedés élményét. A mozdonyok becenevei és köznyelvi elnevezései is fennmaradtak, mint például a „Kis Gőzös”, ami a rajongók körében elterjedt.
Műszaki adatlap
Járműtípus | Gőzmozdony |
Meghajtás | Gőz |
Korszak | 1930–1945 – Technikai robbanás |