DRG Class 24 gőzmozdony

A DRG Class 24 gőzmozdony a német vasutak egyik ikonikus modellje, amelyet megbízhatósága és sokoldalúsága tett közkedveltté a 20. század első felében.

Történeti háttér és gyártás

A DRG Class 24 gőzmozdonyt a Német Birodalmi Vasút (Deutsche Reichsbahn, DRG) számára fejlesztették ki, és 1928-ban kezdték el gyártani. Célja az volt, hogy közép- és rövid távolságú személyszállításban szolgáljon. A mozdonyokat a Linke-Hofmann-Busch, a Schichau-Werke és más német gyártók készítették.

A gyártás 1928-tól folyt, és a mozdony gyorsan népszerűvé vált a DRG szolgálatában. A típus összesen 95 példányban készült el. Ezeket a mozdonyokat az állami vasutak vásárolták meg a Német Birodalomban, és jelentős szerepet játszottak a személyszállítási szolgáltatások fejlesztésében.

Technikai jellemzők

A DRG Class 24 gőzmozdony pályafutását a gőzhajtás jellemezte. A mozdonyokat 1’C1′ tengelyelrendezéssel tervezték, ami azt jelenti, hogy egy futótengely, három hajtott tengely és még egy futótengely található rajtuk. Ez a kivitel segített a mozdony stabilitásában és rugalmasságában.

  • Maximális sebesség: 90 km/h
  • Gőznyomás: 14 bar
  • Vízkapacitás: kb. 12 m³
  • Széntartály kapacitás: kb. 4 tonna

A DRG Class 24 mozdonyok kényelmesen szolgálták a kisebb városok közötti utasforgalmat, de nem rendelkeztek speciális felszereltséggel, mint például klíma vagy automata ajtók.

Szolgálati történelem

A DRG Class 24 mozdonyokat főként Németországban használták, a regionális vonalakon és könnyebb személyvonatokhoz. A mozdonyok rendkívül megbízhatónak bizonyultak, és az ötvenes évek végéig szolgáltak. A korszerűbb dízel és elektromos mozdonyok térnyerésével fokozatosan vonták ki őket a forgalomból.

Néhány mozdonyt viszonylag későn, a hatvanas évek közepén selejteztek, miközben a modernizációs programok már nagyban zajlottak Németországban.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

Napjainkban több megőrzött DRG Class 24 mozdony is megtalálható különböző németországi vasúti múzeumokban. Ezek közül néhány működőképes állapotban van, és rendszeresen részt vesz nosztalgiavonatokban, lehetőséget kínálva a vasúti történelem kedvelőinek az utazásra.

A megőrzött példányok közül néhányat kiváló állapotban őriznek meg, bemutatva a gőzmozdonyok egyedi technológiai megoldásait és történelmi jelentőségét.

Érdekességek és kulturális hatás

A DRG Class 24 gyakran megjelenik a modellvasút-gyűjtők körében is, hiszen az egyik legismertebb német gőzmozdonytípus. Több modellvasút-gyártó készítette el méretarányos mását, beleértve a H0 és N méretarányokat is.

Kulturális értelemben a DRG Class 24 a német vasúttörténet egyik jelképévé vált, és sok vasúttörténeti kiállításon is szerepel. Népszerűsége ellenére azonban nem annyira hírhedt, mint néhány kortársa, de komoly rajongói tábora van.

Műszaki adatlap

Járműtípus Gőzmozdony
Meghajtás Gőz
Korszak 1900–1929 – Dízel kísérletek
Tengelyelrendezés 1’C1′
Maximális sebesség 90 km/h
Gőznyomás 14 bar
Vízkapacitás 12 m³
Széntartály kapacitás 4 tonna

Hivatkozások

További információ a DRG Class 24 gőzmozdonyról

Képek

Források: Wikipédia, Google