Történeti háttér és gyártás
A DRG Class 24 gőzmozdonyt a Német Birodalmi Vasút (Deutsche Reichsbahn, DRG) számára fejlesztették ki, és 1928-ban kezdték el gyártani. Célja az volt, hogy közép- és rövid távolságú személyszállításban szolgáljon. A mozdonyokat a Linke-Hofmann-Busch, a Schichau-Werke és más német gyártók készítették.
A gyártás 1928-tól folyt, és a mozdony gyorsan népszerűvé vált a DRG szolgálatában. A típus összesen 95 példányban készült el. Ezeket a mozdonyokat az állami vasutak vásárolták meg a Német Birodalomban, és jelentős szerepet játszottak a személyszállítási szolgáltatások fejlesztésében.
Technikai jellemzők
A DRG Class 24 gőzmozdony pályafutását a gőzhajtás jellemezte. A mozdonyokat 1’C1′ tengelyelrendezéssel tervezték, ami azt jelenti, hogy egy futótengely, három hajtott tengely és még egy futótengely található rajtuk. Ez a kivitel segített a mozdony stabilitásában és rugalmasságában.
- Maximális sebesség: 90 km/h
- Gőznyomás: 14 bar
- Vízkapacitás: kb. 12 m³
- Széntartály kapacitás: kb. 4 tonna
A DRG Class 24 mozdonyok kényelmesen szolgálták a kisebb városok közötti utasforgalmat, de nem rendelkeztek speciális felszereltséggel, mint például klíma vagy automata ajtók.
Szolgálati történelem
A DRG Class 24 mozdonyokat főként Németországban használták, a regionális vonalakon és könnyebb személyvonatokhoz. A mozdonyok rendkívül megbízhatónak bizonyultak, és az ötvenes évek végéig szolgáltak. A korszerűbb dízel és elektromos mozdonyok térnyerésével fokozatosan vonták ki őket a forgalomból.
Néhány mozdonyt viszonylag későn, a hatvanas évek közepén selejteztek, miközben a modernizációs programok már nagyban zajlottak Németországban.
Megőrzött példányok / múzeumi szereplés
Napjainkban több megőrzött DRG Class 24 mozdony is megtalálható különböző németországi vasúti múzeumokban. Ezek közül néhány működőképes állapotban van, és rendszeresen részt vesz nosztalgiavonatokban, lehetőséget kínálva a vasúti történelem kedvelőinek az utazásra.
A megőrzött példányok közül néhányat kiváló állapotban őriznek meg, bemutatva a gőzmozdonyok egyedi technológiai megoldásait és történelmi jelentőségét.
Érdekességek és kulturális hatás
A DRG Class 24 gyakran megjelenik a modellvasút-gyűjtők körében is, hiszen az egyik legismertebb német gőzmozdonytípus. Több modellvasút-gyártó készítette el méretarányos mását, beleértve a H0 és N méretarányokat is.
Kulturális értelemben a DRG Class 24 a német vasúttörténet egyik jelképévé vált, és sok vasúttörténeti kiállításon is szerepel. Népszerűsége ellenére azonban nem annyira hírhedt, mint néhány kortársa, de komoly rajongói tábora van.
Műszaki adatlap
Járműtípus | Gőzmozdony |
Meghajtás | Gőz |
Korszak | 1900–1929 – Dízel kísérletek |
Tengelyelrendezés | 1’C1′ |
Maximális sebesség | 90 km/h |
Gőznyomás | 14 bar |
Vízkapacitás | 12 m³ |
Széntartály kapacitás | 4 tonna |
Hivatkozások
További információ a DRG Class 24 gőzmozdonyról
Képek
Források: Wikipédia, Google