DRG Class 45 gőzmozdony

A DRG Class 45 gőzmozdony a német mérnöki precizitás egyik csúcseredménye volt, amely a késő 1920-as évek vasúti közlekedésében kiemelkedő teljesítményével tűnt ki.

Történeti háttér és gyártás

A DRG Class 45 gőzmozdony az 1930-as évek közepén került kifejlesztésre, Németországban. Az 1936-os év fontos mérföldkő volt a típus számára, mivel ekkor kezdték meg hivatalosan a gyártását. A mozdonyokat a Deutsche Reichsbahn rendelte meg, ami a német államvasutak akkori neve. A cél elsősorban a nagy teljesítményű tehervonatok kiszolgálása volt. A mozdonyokat számos vasúti műhely és gyár készítette, köztük a híres Borsig üzem Berlinben.

A DRG Class 45 egyike volt a legnagyobb és legerősebb gőzmozdonyoknak a korszakban, ami a német vasúti hálózat igényeit próbálta kielégíteni. A mozdonyok gyártásából összesen 28 példány készült, mivel az 1940-es évek háborús eseményei és a technológiai változások a gyártást megszakították.

Technikai jellemzők

A DRG Class 45 gőzmozdony hajtásrendszere hagyományos gőzhajtással működött, ami akkoriban a legelterjedtebb volt a vasúti meghajtásban. A mozdony hossza körülbelül 26 méter volt, ami lehetővé tette a nagy teljesítményű vontatást.

A mozdony 2’C1′ tengelyelrendezéssel rendelkezett, ami azt jelenti, hogy a gép két vezetőtengellyel, hat hajtott kerékkel és egy utókerekes párral volt felszerelve. Maximális sebessége 90 km/h volt, ami a kor gőzmozdonyai között kiemelkedő teljesítménynek számított. A mozdonyok fűtési rendszere szén tüzelésű volt, és jelentős fűtőteljesítménnyel rendelkeztek.

Szolgálati történelem

A DRG Class 45 mozdonyokat leginkább tehervonatok vontatására alkalmazták Németországban. A második világháború idején ezek a mozdonyok nélkülözhetetlen szerepet játszottak a hadianyagok és egyéb fontos szállítmányok mozgatásában.

A háború utáni időszakban azonban a gőzmozdonyok szerepét fokozatosan átvették a dízel- és villanymozdonyok. A DRG Class 45 mozdonyokat végül az 1950-es évek végén kezdték kivonni a forgalomból. Az utolsó működő példányok használatát az 1960-as évek elejére fejezték be.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

Jelenleg sajnos egyetlen DRG Class 45 mozdony sem maradt fenn teljesen megőrzött állapotban. Néhány részegység és alkatrész azonban különböző vasúti múzeumok kiállításán megtalálható, amelyeket a korabeli technológia iránt érdeklődők tanulmányozhatnak.

Érdekességek és kulturális hatás

A DRG Class 45 mozdonyok a vasúttörténet kedvelői körében híresek maradtak, bár a széleskörű közönség számára kevésbé ismertek. Modellvasúti gyártók időnként létrehoztak méretarányos modelleket, amelyek a vasútmodellezésben leltek rajongókra. A mozdony formája és teljesítménye miatt a német vasúti technika egyik ikonikus darabjaként emlegetik.

Műszaki adatlap

Járműtípus Gőzmozdony
Meghajtás Egyéb
Korszak 1930–1945 – Technikai robbanás
Maximális sebesség 90 km/h
Gyártási év 1936
Tengelyelrendezés 2’C1′
Hossz 26 méter

Hivatkozások

https://en.wikipedia.org/wiki/DRG_Class_45

Képek

Források: Wikipédia, Google