Történeti háttér és gyártás
A DRG Class 64 gőzmozdonyt a Német Birodalmi Vasút (Deutsche Reichsbahn-Gesellschaft, DRG) számára fejlesztették ki az 1920-as évek végén. A fő cél az volt, hogy egy univerzális, könnyen kezelhető személyszállító mozdonyt hozzanak létre, amely alkalmas a rövidebb távolságú forgalom kiszolgálására. Az első példány 1928-ban készült el.
A gyártás fő helyszínei Németországban voltak, konkrétan több vasúti járműgyártó vállalat is részt vett benne, mint például a Borsig, a Henschel, a Krupp és a Schwartzkopff. A DRG különböző vasúttársaságai számára készült több mint 500 darab ezekből a mozdonyokból, ami egyértelműen mutatja a típus népszerűségét és hatékonyságát.
Technikai jellemzők
A DRG Class 64 egy gőzmeghajtású mozdony, amelyet két hengeres, nedves gőz rendszer határoz meg. A tengelyelrendezése 1’C1’ h1, ami azt jelenti, hogy egy hajtott tengelypár áll az elülső, kettő a középső, és egy ismételten hajtott a hátsó tengelyen. Jellemzője a könnyű kezelhetőség és a jó teljesítmény.
A maximum sebessége 90 km/h volt, ami a korabeli személyszállító vonatok igényeinek megfelelő. A mozdony méretei a következők: hossza 12,44 méter, magassága 4,3 méter, és a tengelytávja 2,5 méter. A kazán hossza 4,3 méter, és legnagyobb átmérője 1,5 méter volt.
- Tengelyelrendezés: 1’C1’ h1
- Teljesítmény: Megfelelt a korabeli személyszállító feladatokhoz
- Maximális sebesség: 90 km/h
- Méretek: Hossz: 12,44 m, Magasság: 4,3 m
Szolgálati történelem
A DRG Class 64 mozdonyok széles körben használták Németországban, elsősorban személyszállítás céljából. Az 1930-as években és a második világháború alatt is fontos szerepet játszottak. A mozdonyok a háború után is szolgálatban maradtak, és egészen az 1960-as évekig közlekedtek, amikor a fejlettebb technológiák elkezdték kiszorítani őket a forgalomból.
Megőrzött példányok / múzeumi szereplés
Számos DRG Class 64 mozdony fennmaradt és múzeumokban található meg Németországban. Néhány ezek közül még mindig működőképes, és nosztalgikus vonatutak során használják őket. Például a Német Vasúti Múzeumban is megtekinthetőek ezek a történelmi mozdonyok.
Érdekességek és kulturális hatás
A DRG Class 64 mozdonyokat modellezők is nagyra értékelik, és számos modellvasúti gyártó kínálta az évek során, különböző méretarányokban. Ez a típus a vasúti történelem egyik ikonikus darabja, és sok vasúti rajongó szívébe belopta magát.
Modellvasúti rajongók körében gyakran becézik „Bubikopf” néven, ami a mozdony jellegzetes formáira utal.
Műszaki adatlap
Járműtípus | Gőzmozdony |
Meghajtás | Gőz |
Korszak | 1900–1929 – Dízel kísérletek |
Tengelyelrendezés | 1’C1’ h1 |
Teljesítmény | Megfelelt a korabeli személyszállító feladatokhoz |
Maximális sebesség | 90 km/h |
Hossz | 12,44 m |
Magasság | 4,3 m |
Tengelytáv | 2,5 m |
Hivatkozások
Képek
Források: Wikipédia, Google