DRG Class 64 gőzmozdony

A DRG Class 64 gőzmozdony a német vasutak egyik ikonikus erőgépe, amely a gazdaságos és megbízható üzemeltetés szimbólumává vált a 20. században.

Történeti háttér és gyártás

A DRG Class 64 gőzmozdonyt a Német Birodalmi Vasút (Deutsche Reichsbahn-Gesellschaft, DRG) számára fejlesztették ki az 1920-as évek végén. A fő cél az volt, hogy egy univerzális, könnyen kezelhető személyszállító mozdonyt hozzanak létre, amely alkalmas a rövidebb távolságú forgalom kiszolgálására. Az első példány 1928-ban készült el.

A gyártás fő helyszínei Németországban voltak, konkrétan több vasúti járműgyártó vállalat is részt vett benne, mint például a Borsig, a Henschel, a Krupp és a Schwartzkopff. A DRG különböző vasúttársaságai számára készült több mint 500 darab ezekből a mozdonyokból, ami egyértelműen mutatja a típus népszerűségét és hatékonyságát.

Technikai jellemzők

A DRG Class 64 egy gőzmeghajtású mozdony, amelyet két hengeres, nedves gőz rendszer határoz meg. A tengelyelrendezése 1’C1’ h1, ami azt jelenti, hogy egy hajtott tengelypár áll az elülső, kettő a középső, és egy ismételten hajtott a hátsó tengelyen. Jellemzője a könnyű kezelhetőség és a jó teljesítmény.

A maximum sebessége 90 km/h volt, ami a korabeli személyszállító vonatok igényeinek megfelelő. A mozdony méretei a következők: hossza 12,44 méter, magassága 4,3 méter, és a tengelytávja 2,5 méter. A kazán hossza 4,3 méter, és legnagyobb átmérője 1,5 méter volt.

  • Tengelyelrendezés: 1’C1’ h1
  • Teljesítmény: Megfelelt a korabeli személyszállító feladatokhoz
  • Maximális sebesség: 90 km/h
  • Méretek: Hossz: 12,44 m, Magasság: 4,3 m

Szolgálati történelem

A DRG Class 64 mozdonyok széles körben használták Németországban, elsősorban személyszállítás céljából. Az 1930-as években és a második világháború alatt is fontos szerepet játszottak. A mozdonyok a háború után is szolgálatban maradtak, és egészen az 1960-as évekig közlekedtek, amikor a fejlettebb technológiák elkezdték kiszorítani őket a forgalomból.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

Számos DRG Class 64 mozdony fennmaradt és múzeumokban található meg Németországban. Néhány ezek közül még mindig működőképes, és nosztalgikus vonatutak során használják őket. Például a Német Vasúti Múzeumban is megtekinthetőek ezek a történelmi mozdonyok.

Érdekességek és kulturális hatás

A DRG Class 64 mozdonyokat modellezők is nagyra értékelik, és számos modellvasúti gyártó kínálta az évek során, különböző méretarányokban. Ez a típus a vasúti történelem egyik ikonikus darabja, és sok vasúti rajongó szívébe belopta magát.

Modellvasúti rajongók körében gyakran becézik „Bubikopf” néven, ami a mozdony jellegzetes formáira utal.

Műszaki adatlap

Járműtípus Gőzmozdony
Meghajtás Gőz
Korszak 1900–1929 – Dízel kísérletek
Tengelyelrendezés 1’C1’ h1
Teljesítmény Megfelelt a korabeli személyszállító feladatokhoz
Maximális sebesség 90 km/h
Hossz 12,44 m
Magasság 4,3 m
Tengelytáv 2,5 m

Hivatkozások

DRG Class 64 – Wikipedia

Képek

Források: Wikipédia, Google