DRG Class 80 gőzmozdony

A DRG Class 80 gőzmozdony a német vasutak történetében a könnyű tolatószolgálat megbízható zászlóshajójaként vált ismertté, egyszerű kialakításával és hatékony működésével.

Történeti háttér és gyártás

A DRG Class 80 gőzmozdonyokat a Német Birodalmi Vasút (Deutsche Reichsbahn) fejlesztette ki az 1920-as évek végén, hogy kielégítse a helyi áruszállítási igényeket. A mozdonyokat kifejezetten a tolatási feladatok hatékonyabb ellátására tervezték. Az első példányok 1927-ben gördültek le a gyártósorról. Ezeket az egyszerű, de hatékony mozdonyokat több német gyártó állította elő, mint például a Henschel & Sohn, a Jung és a Schwartzkopff. Összesen 39 darab készült az osztályból.

Technikai jellemzők

A DRG Class 80 gőzmozdonya egyszerű, de robusztus kialakításával tűnt ki. A hajtásrendszere a gőzt hasznosította, amely egy 0-6-0 tengelyelrendezésű futóműben működött. Ez a konstrukció különösen hatékonynak bizonyult a tolatási feladatok során. A mozdonynak nem volt személyszállító kapacitása, hiszen kizárólag áruszállításra és tolatásra tervezték. A maximális sebessége körülbelül 45 km/h volt, ami ideálisnak bizonyult a szűkebb vasúti pályaszakaszokon végzett munkák során.

Szolgálati történelem

A DRG Class 80 mozdonyokat elsősorban Németország területén használták, ahol a kisebb állomásokon és rendezőpályaudvarokon végeztek tolatási feladatokat. A második világháború után is tovább szolgáltak a német vasúti hálózatban, egészen az 1960-as évekig, amikor a technológiai fejlődés és a dízelmozdonyok elterjedése miatt sokukat kivonták a forgalomból.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

Jelenleg több DRG Class 80 mozdony is megőrzésre került, melyek különböző múzeumokban tekinthetők meg. Ezek közül néhányat helyreállítottak és nosztalgiavonatok részeként időnként működtetnek is. Németország különböző vasúti múzeumai büszkélkedhetnek ezekkel az ikonikus gépekkel.

Érdekességek és kulturális hatás

A DRG Class 80 megjelenése óta népszerű témája a vasúti modellezés szerelmeseinek. Számos modellgyártó kínálattában megtalálható, különböző méretarányokban. Mivel a gőzmozdonyok ikonikus képviselője volt, a vasúti történelem rajongói körében jelentős kultusz kapcsolódik hozzá.

Műszaki adatlap

Járműtípus Gőzmozdony
Meghajtás Gőz
Korszak 1900–1929 – Dízel kísérletek
Tengelyelrendezés 0-6-0
Maximális sebesség 45 km/h

Hivatkozások

DRG Class 80 – Wikipédia

Képek

Források: Wikipédia, Google