DRG Class 85 gőzmozdony

A DRG Class 85 gőzmozdony az 1930-as évek Németországának egyik ikonikus vasúti újítása volt, amely robusztus felépítésével és megbízhatóságával jelentős szerepet játszott hegyi régiók vonatforgalmának gördülékeny kiszolgálásában.

Történeti háttér és gyártás

A DRG Class 85 egy német, hegyvidéki szolgálatra tervezett gőzmozdony volt, amelyet a Német Birodalmi Vasút (Deutsche Reichsbahn-Gesellschaft, DRG) 1932-ben vezetett be. A mozdonyokat a Borsig és az Henschel vállalatok építették. Erős, sokoldalú mozdonyok voltak, amelyeket kifejezetten a meredek pályaszakaszokra fejlesztettek ki, ahol nagy teljesítményre volt szükség. A gyártási időszak 1932-ben kezdődött, és összesen 10 darabot készítettek.

Technikai jellemzők

A DRG Class 85 gőzmozdonyt a hagyományos gőzhajtás jellemezte, amely lehetővé tette a szükséges erő kifejtését a nehéz terepviszonyok között. A mozdonyok tengelyelrendezése 2-10-2T volt, ami stabilizálta őket a kanyargós és meredek vonalakon. A maximális sebességük körülbelül 70 km/h volt, ami megfelelő volt a hegyvidéki vonalakon. A mozdonyok hossza körülbelül 16,8 méter, és a súlyuk elérte a 132 tonnát. Ezen mozdonyok gőznyomása körülbelül 14 bar volt, ami jelentős erőkifejtésre adott lehetőséget.

Szolgálati történelem

A DRG Class 85 mozdonyok főként Németország déli régióiban, különösen a Fekete-erdő területén szolgáltak, ahol a meredek pályák miatt különösen szükség volt rájuk. Üzemeltetésük alatt megbízhatóságukról és teljesítményükről váltak ismertté. A 20. század közepén kezdődött a gőzmozdonyok kivonása, helyüket modern dízel- és elektromos mozdonyok vették át. A DRG Class 85 mozdonyokat az 1950-es évek végére fokozatosan kivonták a forgalomból.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

A DRG Class 85-ből sajnos egyetlen példány sem maradt fenn a modern kor számára. Ezek a mozdonyok nem lettek megőrizve múzeumi célokra, így ma már csak történeti feljegyzésekből és fényképekből ismerhetjük őket.

Érdekességek és kulturális hatás

A DRG Class 85 mozdonyok köznyelvi becenevet nem kaptak. Azonban modellezők körében népszerű, különösen a német vasúttörténet iránt érdeklődők körében. Bár a konkrét mozdonyokat nem őrizték meg, modellvasút gyártók kínálatában még mindig előfordulnak. A DRG Class 85 a vasúti történelem egyik érdekes darabja, amely számottevő teljesítményével és hegyvidéki szolgálatával vált emlékezetessé.

Műszaki adatlap

Járműtípus Gőzmozdony
Meghajtás Gőz
Korszak 1930–1945 – Technikai robbanás
Tengelyelrendezés 2-10-2T
Maximális sebesség 70 km/h
Hossz Kb. 16,8 m
Súly 132 tonna
Gőznyomás 14 bar

Hivatkozások

https://en.wikipedia.org/wiki/DRG_Class_85

Képek

Források: Wikipédia, Google