DRG Class E 16 elektromos mozdony

A DRG Class E 16 elektromos mozdony az 1920-as évek innovációjának szimbóluma, amely Németországban a vasúti közlekedés modernizálását segítette, különösen az Alpok hegyvidéki szakaszain.

Történeti háttér és gyártás

A DRG Class E 16 elektromos mozdonyt a Német Birodalmi Vasút (Deutsche Reichsbahn) rendelte meg az 1920-as évek közepén. Az első példány 1926-ban gördült ki a gyárból. A mozdonyokat a Siemens-Schuckert és a Krauss Maffei vállalatok közösen fejlesztették ki és gyártották. Az E 16 sorozat kifejlesztésének elsődleges célja az elektromos vontatás iránti növekvő igény kielégítése volt, különösen a Bajorországban található hegyvidéki vasúti vonalakon.

Összesen 21 darab mozdony készült ebből a típusból, amelyeket a német államvasutak számára gyártottak. Az E 16 mozdonyok a járműfejlesztés korai szakaszában jelentős újításokat képviseltek, különös tekintettel a teljesítményre és megbízhatóságra.

Technikai jellemzők

A DRG Class E 16 elektromos mozdony fő műszaki jellemzői közé tartozik a hajtásrendszer, amely a villamos energia kihasználására épült. A mozdony maximális sebessége körülbelül 120 km/h volt. Az E 16 sorozatú mozdonyokat 1-C-1 tengelyelrendezéssel tervezték, ami azt jelenti, hogy elöl és hátul egy-egy iránytengellyel, valamint középen három hajtott tengellyel rendelkeztek.

  • Hajtásrendszer: Elektromos
  • Maximális sebesség: 120 km/h
  • Tengelyelrendezés: 1-C-1

A mozdonyokban alkalmazott elektromos rendszerek a kor technológiai vívmányait tükrözték. Az E 16 mozdonyok bevezetése jelentős lépés volt a német vasúti közlekedés modernizációja felé, különösen a Bajorország területén alkalmazott vonalakon.

Szolgálati történelem

Az E 16 mozdonyokat elsősorban Bajorországban használták, ahol kiválóan teljesítettek a nehéz hegyvidéki terepen. A mozdonyok üzemeltetése sikeres volt, ezért hosszú időn át a forgalomban maradtak. Szerepük főként személyszállító vonatok és gyorsvonatok vontatása volt, de teherforgalomban is bevetették őket.

Történelmük során az E 16 mozdonyokat több alkalommal is modernizálták, hogy megfeleljenek a kor követelményeinek. A mozdonyokat fokozatosan vonták ki a forgalomból, ahogy az újabb típusok megjelentek. Az utolsó E 16 mozdonyokat az 1970-es években selejtezték.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

Az E 16 mozdonyok közül néhány példány megmaradt különböző múzeumok gyűjteményeiben. Ezek a mozdonyok ma is megtekinthetőek Németországban, népszerű kiállítási tárgyként szolgálva a vasúttörténetet kedvelők számára. A megőrzött mozdonyok közül néhány ünnepi alkalmakkor nosztalgiavonatokban is közlekedik, így új generációk is átélhetik a történelmi utazás élményét.

Érdekességek és kulturális hatás

Az E 16 sorozat egyedi helyet foglal el a vasúttörténetben, és népszerű témája a modellvasút gyártóknak is. Az E 16 mozdonyok kis méretarányú modelljei széles körben elérhetőek a vasútmodellezés világában. A mozdonyok beceneve „Bayern-Krokodil” lett, ami arra utal, hogy olyan erős és kitartó volt, mint a krokodil, különösen a Bajorország hegyes vidékein.

Műszaki adatlap

Járműtípus Elektromos mozdony
Meghajtás Elektromos
Korszak 1900–1929 – Dízel kísérletek

Hivatkozások

https://en.wikipedia.org/wiki/DRG_Class_E_16

Képek

Források: Wikipédia, Google