Történeti háttér és gyártás
A DRG Class E 18 egy ikonikus elektromos mozdony, amelyet a Német Birodalmi Vasút (Deutsche Reichsbahn-Gesellschaft, DRG) számára fejlesztettek ki. Az 1930-as évek elején, a vasúti technológia gyors fejlődése és az utazási igények növekedése következtében merült fel az igény egy nagy teljesítményű, elektromos mozdony iránt. Az E 18 kifejlesztésére a feladatot a berlini AEG, valamint a Siemens és a Krupp vállalatok kapták meg.
A gyártás 1935-ben kezdődött, és célja az volt, hogy a német vasútvonalakon gyorsvonati szolgálatot teljesítsen. Az első példányok fokozatosan álltak szolgálatba, összesen 53 darabot gyártottak 1935 és 1939 között.
Technikai jellemzők
Az E 18 mozdony teljesítménye kiemelkedő volt a maga idejében. Az elektromos hajtásnak köszönhetően nagyobb sebességet és hatékonyságot kínált, mint a korábbi gőzmozdonyok. A jármű maximális sebessége 150 km/h volt, ami jelentős előrelépést jelentett a vasúti közlekedésben.
A mozdonyok tengelyelrendezése 1’Do1’ volt, amely stabilitást és jó súlyelosztást biztosított. A mozdonynak négy hajtott tengelye volt, amelyeket elektromos motorok hajtottak meg. A teljes hossz 16,44 méter, a magasság pedig 3,85 méter volt.
Szolgálati történelem
Az E 18 mozdonyok elsősorban Németországban teljesítettek szolgálatot, gyorsvonati és elővárosi vonatokon egyaránt. A második világháború alatt is használatban voltak, azonban a háború végeztével több példány is károkat szenvedett. A mozdonyokat később helyreállították, és továbbra is a német vasutaknál maradtak szolgálatban egészen az 1980-as évekig, amikor is fokozatosan kivonták őket a forgalomból.
Megőrzött példányok / múzeumi szereplés
A DRG Class E 18 néhány példánya megőrzésre került, és ma is megtekinthető múzeumokban. Németországban, a Nürnbergi Közlekedési Múzeum és más vasúti múzeumok őriznek meg működőképes példányokat, amelyek alkalmanként részt vesznek nosztalgiavonatokban és vasúti fesztiválokon.
Érdekességek és kulturális hatás
Az E 18 mozdony kultikus státuszt ért el a vasútrajongók körében, és gyakran szerepel modellvasutak kollekcióiban. Több modellgyártó is megjelentette az E 18 méretarányos másolatát, amely nagyszerűen illeszkedik a történelmi vasúti diorámákba.
Műszaki adatlap
Járműtípus | Elektromos mozdony |
Meghajtás | Elektromos |
Korszak | 1930–1945 – Technikai robbanás |
Gyártási év | 1935 |
Maximális sebesség | 150 km/h |
Tengelyelrendezés | 1’Do1’ |
Hossz | 16,44 m |
Magasság | 3,85 m |
Hivatkozások
https://en.wikipedia.org/wiki/DRG_Class_E_18
Képek
Források: Wikipédia, Google