Történeti háttér és gyártás
A DRG Class E 91 egy ikonikus elektromos mozdony, amelyet a Német Birodalmi Vasút (Deutsche Reichsbahn-Gesellschaft, DRG) számára fejlesztettek ki. Az 1920-as évek közepén, a vasúti közlekedés modernizációja jegyében született meg ez a típus. A mozdonyokat 1925-ben gyártották, azzal a céllal, hogy növeljék a hatékonyságot és csökkentsék a szén-dioxid-kibocsátást a vasútvonalakon.
A gyártást a floridsdorfi gyár végezte, amely akkor az Osztrák-Magyar Monarchia egyik jelentős vasúti járműveket gyártó cége volt. A teljes gyártási időszak 1925-ben kezdődött és kiterjedt még néhány évre, amikor a megrendelt mozdonyok elkészültek. Összesen 31 darab DRG Class E 91 készült, amelyek elsődleges megrendelője maga a Német Birodalmi Vasút volt.
Technikai jellemzők
A DRG Class E 91 egy elektromos meghajtású mozdony, amely a korszak egyik technikai újítása volt. A mozdony tengelyelrendezése 1’Co1′, ami azt jelenti, hogy egy vezető tengely és három hajtott tengely áll rendelkezésére. A maximális sebessége 55 km/h, ami azokban az időkben megfelelő volt a teherforgalom számára, amelyben elsősorban használták.
A hajtásrendszert tekintve az E 91 háromfázisú motorokat alkalmazott, amelyek akkoriban korszerűnek számítottak. A mozdony vonóereje jelentős, ami különösen a nehéz tehervonatok húzására tette alkalmassá. Méreteit tekintve a mozdony hossza körülbelül 16 méter volt, ami a kor követelményeinek megfelelően optimálisnak számított.
Szolgálati történelem
A DRG Class E 91 mozdonyokat elsősorban Németországban használták, ahol a nehéz teherszállítási feladatokban álltak helyt. A mozdonyok kiváló teljesítményüknek és megbízhatóságuknak köszönhetően évtizedeken át szolgálták az ország vasúti forgalmát. Az 1950-es évekig maradtak aktív használatban, amikor is fokozatosan kivonták őket a forgalomból a technológiai fejlődés és a modernabb típusok megjelenése miatt.
Megőrzött példányok / múzeumi szereplés
A DRG Class E 91 mozdonynak néhány példánya megőrzésre került a vasúti történelem részeként. Ezek közül több is elérhető különböző múzeumokban, ahol a látogatók megcsodálhatják a múlt eme remekművét. Az egyik példány a Német Közlekedési Múzeumban található Münchenben, ahol a látogatók közelebbről is megismerkedhetnek a mozdony technikai részleteivel és történetével.
Érdekességek és kulturális hatás
A DRG Class E 91 mozdonyokat a vasúttörténelemmel foglalkozó modellezők is nagyra értékelik. Számos modellvasúti gyártó készítette el ennek a típusnak a méretarányos változatát, így a vasútmodellezés iránt érdeklődők otthon is megismerkedhetnek vele. A mozdony becenevek közé tartozik a „Szent István anális”, amelyet a vasútbarátok gyakran használnak.
Műszaki adatlap
Járműtípus | Elektromos mozdony |
Meghajtás | Elektromos |
Korszak | 1900–1929 – Dízel kísérletek |
Gyártási év | 1925 |
Maximális sebesség | 55 km/h |
Tengelyelrendezés | 1’Co1′ |
Hossz | 16 m |
Hivatkozások
Képek
Források: Wikipédia, Google