DRG Class E 93 elektromos mozdony

A DRG Class E 93 elektromos mozdony az 1930-as években forradalmasította a német vasúti közlekedést, erőteljes motorjával és kiemelkedő megbízhatóságával.

Történeti háttér és gyártás

A DRG Class E 93 egy német elektromos mozdony, melyet a Német Birodalmi Vasút (Deutsche Reichsbahn-Gesellschaft, DRG) számára fejlesztettek ki. A mozdonyt 1933-ban gyártották, válaszul az elektromos vontatás egyre növekvő igényére, amely precízebb és gyorsabb szállítást tett lehetővé. A gyártó vállalat a Henschel & Son volt, amelyet Siemens-Schuckertwerke támogatott az elektromos berendezések fejlesztésében.

A mozdonyt elsősorban Németország belföldi forgalmára tervezték, hogy hatékonyan kiszolgálja a nehéz teherkocsik vontatását a délnémetországi hegyvidékek elektromos vasútvonalain. Az E 93-as szériából összesen 18 darabot gyártottak 1933 és 1937 között.

Technikai jellemzők

A DRG Class E 93 egy elektromos mozdony, amely 15 kV 16⅔ Hz váltóárammal üzemelt. A mozdony tengelyelrendezése Co’Co’, azaz hat hajtott tengellyel rendelkezik, melyek mindegyike a mozdony teljesítményében szerepet játszik.

  • A maximális sebessége 70 km/h, ami a korszak tehermozdonyaival összhangban áll.
  • A mozdony teljes hossza 18,6 méter, magassága pedig körülbelül 4,4 méter.
  • A vontatási teljesítménye 3300 kW, amely lehetővé tette a nehéz teherszerelvények vontatását is.
  • A futóműve rugós lengéscsillapítással rendelkezik, amely javítja a menetkényelmet és a stabilitást.
  • Az E 93 fékrendszere légnyomásos, ami akkoriban modernnek számított, lehetővé téve a hatékonyabb fékezést.

Szolgálati történelem

A DRG Class E 93 mozdonyokat elsősorban Németország déli részén használták, ahol szinte azonnal beváltották a hozzájuk fűzött reményeket. Az elektromos mozdonyok megbízhatóságukról híresek voltak, különösen a hegyvidéki terepen, ahol más hajtásrendszerek kevésbé voltak hatékonyak.

A mozdonyokat egészen az 1980-as évekig használták aktívan, ekkor kezdődött meg fokozatos kivonásuk a forgalomból. A szolgálatból való kivonásuk után néhány mozdonyt megőriztek múzeumi célokra, míg másokat leselejteztek.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

Bár a DRG Class E 93-as mozdonyok egy része megsemmisült vagy szétszerelésre került, néhány példányt megőriztek múzeumi bemutatás céljából. Az egyik legismertebb példányt a Deutsches Museum raktárában őrzik, ahol a látogatók megismerhetik a mozdony történetét és műszaki részleteit. Ezek a megőrzött mozdonyok fontos szerepet játszanak a vasúti történelem bemutatásában.

Érdekességek és kulturális hatás

A DRG Class E 93 mozdonyok a modellvasúti piac kedvelt darabjai is. Több modellvasút-gyártó készített méretarányos verziókat, amelyek népszerűek a vasútbarátok és gyűjtők körében. A mozdonyok elegáns megjelenése és történelmi jelentősége népszerű választássá tette őket a vasúti modellezők körében.

Műszaki adatlap

Járműtípus Elektromos mozdony
Meghajtás Elektromos
Korszak 1930–1945 – Technikai robbanás
Gyártási év 1933
Tengelyelrendezés Co’Co’
Teljesítmény 3300 kW
Maximális sebesség 70 km/h
Hossz 18,6 méter
Magasság 4,4 méter

Hivatkozások

https://en.wikipedia.org/wiki/DRG_Class_E_93

Képek

Források: Wikipédia, Google