Történeti háttér és gyártás
A DSB Class EA egy ikonikus elektromos mozdony, amelyet a dán DSB vasúttársaság számára fejlesztettek ki. A mozdonyt a Svájci Lokomotiv- és Gépgépgyár (SLM) és a német Siemens-Krauss-Maffei konzorcium gyártotta. Az 1980-as évek elején merült fel az igény egy modern, elektromos mozdonyra, amivel a DSB a régi dízel- és villamos mozdonyait szerette volna modernizálni. A gyártás 1984-ben kezdődött, és az EA osztályú mozdonyok szolgálatra készen álltak a dán vasútvonalakon.
Összesen 22 darab DSB Class EA mozdony készült, és ezek a dán vasút közlekedési igényeinek megfelelően lettek kialakítva. Az EA mozdonyokat kizárólag a DSB használta, és nem exportálták más országokba.
Technikai jellemzők
A DSB Class EA egy erőteljes elektromos mozdony, amelyet kifejezetten nagysebességű személy- és teherszállításra terveztek. Az elektromos meghajtású mozdony 4000 kW teljesítménnyel rendelkezik, ami lehetővé teszi akár 180 km/h végsebesség elérését is. A mozdony B-B tengelyelrendezéssel készült, ami négy hajtott tengelyt jelent.
- Hossz: 19 370 mm
- Szélesség: 3 000 mm
- Magasság: 4 450 mm
A mozdony korszerű vezérlőrendszerrel és légfékekkel rendelkezik, amelyek biztosítják a biztonságos és hatékony üzemeltetést. A vezetőfülke ergonómikusan van kialakítva, hogy a mozdonyvezető kényelmesen vezethesse a járművet.
Szolgálati történelem
A DSB Class EA mozdonyok az 1980-as évek közepétől kezdték meg szolgálatukat a dán vasúthálózaton. Elsősorban személyszállításra használták őket, de néhány tehervonatot is ezek a mozdonyok vontattak. A megbízhatóságuk és teljesítményük miatt gyorsan népszerűvé váltak a dán vasúti közlekedésben. Az EA mozdonyokat a 2000-es évek elején kezdték kivonni a forgalomból, mivel újabb, modernabb modellek váltották fel őket, de több példány még évekig szolgálatban maradt.
Megőrzött példányok / múzeumi szereplés
Jelenleg néhány DSB Class EA mozdony megőrzés alatt áll, múzeumi kiállítási darabként. Ezek közül az egyik legismertebb a dán Vasúti Múzeumban található, ahol a látogatók megtekinthetik az ikonikus mozdonyt, és betekintést nyerhetnek a dán vasút történetébe.
Érdekességek és kulturális hatás
Bár a DSB Class EA mozdony nem vált világszerte híressé, Dániában a vasúti közlekedés szimbólumává vált. A modellezők körében is elterjedt, többen is gyártanak méretarányos változatokat a mozdonyból. Számos DSB rajongó gyűjteményében megtalálhatóak ezek a modellvasutak, amelyek a dán vasúti örökséget őrzik.
Műszaki adatlap
Járműtípus | Elektromos mozdony |
Meghajtás | Elektromos |
Korszak | 1970–1999 – Modern járművek |
Gyártási év | 1984 |
Teljesítmény | 4000 kW |
Maximális sebesség | 180 km/h |
Gyártási darabszám | 22 |
Hivatkozások
Forrás: DSB Class EA – Wikipédia
Képek
Források: Wikipédia, Google