Történeti háttér és gyártás
A DSB Class MH dízelmozdonyt a dán állami vasúttársaság, a Danske Statsbaner (DSB) rendelte meg, azzal a céllal, hogy javítsa a vasútvonalak hatékonyságát és teljesítményét. A mozdonyokat 1960-ban kezdték gyártani, hogy a gőzmozdonyokat fokozatosan leváltsák egy modern, dízeltechnológiára épülő flottával.
A mozdonyokat a németországi Maschinenbau Kiel (MaK) vállalat készítette. A gyártás fő célja az volt, hogy növelje a közlekedési hálózat megbízhatóságát és csökkentse az üzemeltetési költségeket. A DSB 120 ilyen mozdonyt rendelt, melyeket Dánia különböző vasútvonalain állítottak szolgálatba.
Technikai jellemzők
A DSB Class MH mozdonyok dízelmeghajtásúak, és a teljesítményük 550 lóerő. A mozdony tengelyelrendezése B’B’, ami azt jelenti, hogy négy hajtott tengellyel rendelkezik. Maximális sebességük 60 km/h, amely főleg rövidebb távolságú tehervonatokhoz és elővárosi szállításokhoz tette őket ideálissá.
Méreteik közé tartozik a 9,44 méteres hosszúság, a 3,90 méteres magasság és a 2,8 méteres szélesség. A mozdonyok mechanikus váltóval rendelkeznek, mely a futóműre hat. Kialakításuk egyszerű, de robusztus volt, ami hosszú életciklust garantált.
Szolgálati történelem
A DSB Class MH mozdonyokat széles körben alkalmazták Dániában, különféle vonatok kiszolgálására, beleértve a tehervonatokat és az elővárosi vonatokat egyaránt. A mozdonyokat a DSB 1960 és 1990 között fokozatosan kivonta a forgalomból, mivel újabb és modernebb dízel- és elektromos mozdonyok érkeztek a flottába.
Noha nem voltak hírhedtek műszaki problémáikról, az idő múlásával a technológiai elavulás miatt selejtezték őket.
Megőrzött példányok / múzeumi szereplés
A DSB Class MH mozdonyokból néhány példányt megőriztek múzeumi célokra. Ezek közül a legjelentősebbeket a Dán Vasútmúzeumban állították ki, ahol a látogatók megtekinthetik a mozdonyok eredeti állapotát. Bár működőképes állapotban nem maradtak fenn, mégis fontos részét képezik Dánia vasúti örökségének.
Érdekességek és kulturális hatás
A DSB Class MH mozdonyok nem váltak széles körben ismertté a kulturális terepen, azonban a modellvasútgyártóknál időnként felbukkannak változataik. A dán vasútmodellező közösség körében kedvelt modellnek számítanak, mely tükrözi a mozdony ikonikus helyét a dán vasúttörténelemben.
Műszaki adatlap
Járműtípus | Dízelmozdony |
Meghajtás | Dízel |
Korszak | 1946–1969 – Dízelkorszak |
Gyártási év | 1960 |
Teljesítmény | 550 lóerő |
Tengelyelrendezés | B’B’ |
Maximális sebesség | 60 km/h |
Hossz | 9,44 m |
Magasság | 3,90 m |
Szélesség | 2,8 m |