DSB Class MZ dízelmozdony

A DSB Class MZ dízelmozdony a dán vasutak egyik ikonikus erőgépe, amely kiemelkedő sebességével és megbízhatóságával vált a skandináv vasúti közlekedés gerincévé.

Történeti háttér és gyártás

A DSB Class MZ dízelmozdony a Dán Államvasutak (DSB) számára készült, hogy kielégítse az egyre növekvő igényeket a hatékonyabb és erősebb mozdonyok iránt. Az első példány 1967-ben gördült le a gyártósorról. A mozdonyok gyártója a svéd Nohab vállalat volt, amely a GM-EMD (General Motors – Electro-Motive Division) licencével dolgozott. A gyártási időszak 1967-től 1978-ig tartott, és összesen 61 darab készült. Ezek a mozdonyok a dán vasúti hálózat modernizálását támogatták, mert képesek voltak mind személy-, mind teherszállításra.

Technikai jellemzők

A DSB Class MZ típusú mozdonyok dízel meghajtásúak, és a GM-EMD 16-645E típusú motorral vannak felszerelve, amely 3300 lóerő teljesítményre képes. A tengelyelrendezésük Co’Co’, ami azt jelenti, hogy mindkét forgóváz három hajtott tengellyel rendelkezik. A mozdonyok maximális sebessége 165 km/h, amely lehetővé teszi számukra a gyors személyszállító vonatok továbbítását is.

Az MZ mozdonyok 20,8 méter hosszúak, és 3,7 méter magasak. A tengelytávjuk szintén jelentős, amely hozzájárul a stabil működéshez különböző vonalvezetéseken. A mozdonyokat modern fékrendszerrel és vezérlési technológiákkal látták el, amelyek biztosítják a hatékony és biztonságos működést.

Szolgálati történelem

A DSB Class MZ mozdonyok kezdetben Dániában végeztek szolgálatot, ahol mind személy-, mind teherszállításra használták őket. Kifejezetten alkalmasak voltak a hosszabb, nagy sebességű vonatok továbbítására. Az 1990-es évek során néhány példányt más országokba is exportáltak, például Svédországba és Ausztráliába. Az ausztrál vasúttársaságok a mozdonyokat átalakították az ottani specifikációknak megfelelően.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

A DSB Class MZ mozdonyok közül néhány megőrzésre került, és múzeumokban is megtekinthetők. Dániában és Svédországban több nosztalgia vasúti társaság is üzemeltet ilyen mozdonyokat, megőrizve ezzel a vasúttörténeti értékeket. Ezen kívül néhány mozdony működőképes állapotban maradt fenn, és részt vesznek különféle nosztalgiautakon.

Érdekességek és kulturális hatás

A DSB Class MZ mozdonyok a rajongók körében is népszerűvé váltak, főként robusztus megjelenésük és technikai tulajdonságaik miatt. Modellvasúti változataik is elérhetők különböző méretarányokban, amelyeket modellező társaságok, mint például a Märklin és a Roco gyártanak. A mozdonyoknak nincs széleskörű becenevük, de technikai megbízhatóságuk és erejük miatt elismertek a vasúti közösségben.

Műszaki adatlap

Járműtípus Dízelmozdony
Meghajtás Dízel
Korszak 1946–1969 – Dízelkorszak
Gyártási év 1967
Teljesítmény 3300 lóerő
Tengelyelrendezés Co’Co’
Maximális sebesség 165 km/h
Hossz 20,8 méter
Magasság 3,7 méter

Hivatkozások

https://en.wikipedia.org/wiki/DSB_Class_MZ

Képek

Források: Wikipédia, Google