E6 (EMD) dízelmozdony

Az E6 (EMD) dízelmozdony kulcsfontosságú szereplője volt a vasúti szállítás történetének, amely megbízhatóságával és teljesítményével forradalmasította a személyszállítást Észak-Amerikában.

Történeti háttér és gyártás

Az EMD E6 típusú dízelmozdonyt az Electro-Motive Corporation (EMC) fejlesztette ki, amelyet később az Electro-Motive Diesel (EMD) néven ismertek. Az E6 sorozatot 1939-ben kezdték gyártani, és a termelés egészen 1942-ig tartott. A mozdonyok kifejlesztésének egyik fő oka az volt, hogy kielégítsék az amerikai vasúti társaságok növekvő igényeit a gyors és megbízható dízelmozdonyok iránt, amelyek helyettesíthették a gőzmozdonyokat a személyszállító vonalakon.

Az E6 mozdonyokat elsősorban az Amerikai Egyesült Államok vasúttársaságai számára készítették, és a legnagyobb megrendelők közé tartozott többek között a Chicago, Burlington and Quincy Railroad (CB&Q), az Atlantic Coast Line Railroad (ACL) és a Southern Railway. Az összesen előállított E6 mozdonyok száma 92 darab volt, amely magában foglalta a 91 „A” egységet és 26 „B” egységet is.

Technikai jellemzők

Az EMD E6 mozdony egy dízel-elektromos meghajtású jármű volt, ami azt jelentette, hogy a dízelmotor egy generátor segítségével elektromos energiát szolgáltatott a vontatómotorok számára. A mozdonyokat két 12 hengeres EMD 567 motor hajtotta, amelyek egyenként 2000 lóerős teljesítménnyel bírtak.

  • Tengelyelrendezés: A1A-A1A
  • Maximális sebesség: körülbelül 185 km/h
  • Hossz: 21,3 méter
  • Magasság: 4,57 méter
  • Tengelytáv: 4,27 méter
  • Vezérlés: Elektromos kontrollrendszer
  • Futómű: A1A-A1A elrendezés, ami azt jelentette, hogy az első és hátsó tengelyek egyaránt hajtottak, miközben a középső tengelyek szabadon gördültek

Szolgálati történelem

Az EMD E6 mozdonyokat elsősorban személyszállító vonatokon alkalmazták. A szolgálati idejük alatt az E6 sorozat nagy népszerűségre tett szert az amerikai vasúti utasok körében, köszönhetően a gyorsaságuknak és a megbízhatóságuknak. Az E6 mozdonyokat jellemzően elővárosi és távolsági járatokon használták, és számos híres vonatot, köztük a „City of Miami” és a „Champion” járatokat is ezek vontatták.

A mozdonyokat fokozatosan vonták ki a forgalomból az 1950-es és 1960-as évek során, amikor újabb és modernebb dízelmozdonyok váltak elérhetővé. A legtöbb E6 mozdonyt leselejtezték vagy átalakították az idő előrehaladtával.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

Sajnálatos módon nagyon kevés EMD E6 mozdony maradt fenn az utókornak. A legtöbb példányt az 1970-es évekig bezárólag leselejtezték. Az Amerikai Vasúti Múzeumok egyikében sincs jelenleg kiállítva működőképes E6 mozdony, bár néhány részlet és alkatrész túlélhette a selejtezést mint kiállítási darab.

Érdekességek és kulturális hatás

Bár az EMD E6 mozdonyok nem váltak ikonikus modellekké a mozivásznon vagy a populáris kultúrában, a vasútmodellezők körében mégis népszerűek maradtak. Számos modellvasútgyártó készített E6 típusú mozdonyokat különböző méretarányokban, beleértve a HO és az N méretarányokat is. Ezek a modellek a vasútmodellezés rajongói körében kedvelt darabokká váltak, köszönhetően a mozdonyok elegáns vonalvezetésének és történelmi jelentőségének.

Műszaki adatlap

Járműtípus Dízelmozdony
Meghajtás Dízel
Korszak 1930–1945 – Technikai robbanás

Hivatkozások

https://en.wikipedia.org/wiki/EMD_E6

Képek

Források: Wikipédia, Google