E60CH / E60CP (GE) elektromos mozdony

A markáns E60CH / E60CP (GE) elektromos mozdonyokat az 1970-es években fejlesztették ki, és megbízhatóságuk mellett kiemelkedő teljesítményükről lettek híresek az amerikai vasutakon.

Történeti háttér és gyártás

Az E60CH és E60CP mozdonyokat a General Electric (GE) fejlesztette ki az 1970-es évek elején, hogy kielégítse az Amtrak szükségleteit az elektromos meghajtású vonatok terén. A GE E60 sorozatot az 1972-es évben kezdték gyártani, alapvetően az USA vasúthálózatának igényei szerint. A mozdonyok tervezésekor a fő cél az volt, hogy elővárosi és intercity utakra is alkalmas, nagy teljesítményű elektromos mozdonyokat hozzanak létre.

A gyártás az Egyesült Államokban történt, és az Amtrak volt az egyik fő megrendelő. Az eredeti gyártási program során összesen 73 darab E60-as mozdony készült, amelyeket különféle konfigurációkban szereltek fel.

Technikai jellemzők

A GE E60CH/CP mozdonyok teljes mértékben elektromos hajtással rendelkeznek. Az E60CH verzió képes akár 193 km/h sebesség elérésére is, bár az Amtrak üzemeltetése során ez ritkán volt szükséges. A mozdonyok teljesítménye körülbelül 6000 lóerő, amely kiemelkedőnek számított abban az időszakban.

  • Tengelyelrendezés: C-C
  • Hossz: 19,8 méter
  • Magasság: 4,3 méter
  • Teljesítmény: 6000 lóerő
  • Maximális sebesség: 193 km/h
  • Fékrendszer: Légfék és elektromos regeneratív fékek

Szolgálati történelem

Az E60CH/CP mozdonyokat elsősorban az Amtrak által üzemeltetett vonalakon használták az Egyesült Államok keleti partvidékén. Az első példányok az 1970-es évek közepén álltak forgalomba, és az E60-asok változatos közlekedési formákban álltak szolgálatban, ideértve az elővárosi és az intercity járatokat is.

Az E60CH/CP mozdonyok működése során vegyes visszajelzéseket kaptak, gyakran műszaki problémákkal küzdöttek, különösen az üzemeltetés korai szakaszában. Ezek közül több is a komplex elektromos rendszerből adódott. A mozdonyokat az 1980-as évek végén kezdték fokozatosan kivonni a forgalomból, miután az Amtrak korszerűbb modellekre váltott.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

A GE E60 sorozathoz tartozó mozdonyok közül néhány darab megmaradt, és ezek közül néhányat múzeumokban állítottak ki az Egyesült Államokban. Ezek a mozdonyok a vasúttörténet fontos darabjaiként szolgálnak, és különféle kiállítások részei lehetnek.

Érdekességek és kulturális hatás

Az E60-as mozdonyok az amerikai mozdonytörténelem egy különleges pontját képviselik, mivel az Amtrak első elektromos mozdonyai között szerepeltek. Bár nem váltak ikonikus technikai megoldásokká, hozzájárultak a vasúti közlekedés modernizálásához az Egyesült Államokban.

A mozdonyok megjelentek különféle modellvasúti gyártók kínálatában is, bár nem váltak olyan széles körben ismertté, mint a híresebb típusok.

Műszaki adatlap

Járműtípus Elektromos mozdony
Meghajtás Elektromos
Korszak 1970–1999 – Modern járművek
Tengelyelrendezés C-C
Hossz 19,8 méter
Magasság 4,3 méter
Teljesítmény 6000 lóerő
Maximális sebesség 193 km/h

Hivatkozások

https://en.wikipedia.org/wiki/GE_E60

Képek

Források: Wikipédia, Google