EA (EMD) dízelmozdony

Az EA (EMD) dízelmozdony az amerikai vasúti közlekedés egyik mérföldköve volt, hatékony működésével jelentősen modernizálta a vasúti iparágat.

Történeti háttér és gyártás

Az EMC EA dízelmozdonyt az Electro-Motive Corporation (EMC) fejlesztette ki és gyártotta 1937-ben. Az EA mozdonyok kifejlesztésének fő célja az volt, hogy a dízelmeghajtású technológiát a személyszállító vonatokban is elterjesszék, így növelve a hatékonyságot és a megbízhatóságot. Az EMC később az Electro-Motive Diesel (EMD) néven lett ismert. Az elsődleges megrendelő az amerikai Baltimore and Ohio Railroad volt, amely kilenc darabot vásárolt belőle, hogy továbbfejlessze személyszállító szolgáltatásait.

Technikai jellemzők

Az EA dízelmozdony dízel-elektromos hajtásrendszerrel rendelkezett, ami akkoriban modernnek számított. A hajtásrendszer teljesítménye elérte az 1800 lóerőt, amely elegendő volt a nagysebességű személyvonatok vontatásához. Az EA mozdonyok tengelyelrendezése A1A-A1A volt, ami hozzájárult a stabilabb működéshez. Az EA maximális sebessége körülbelül 160 km/h volt, ami jelentős előrelépésnek számított a korábbi mozdonyokhoz képest.

  • Hossza: megközelítőleg 21,3 méter
  • Magassága: 4,62 méter
  • Tengelytáv: 8,53 méter

Ezen felül a mozdony modern fékrendszerrel és egyszerű, de hatékony vezérléssel rendelkezett, ami megkönnyítette a mozdonyvezetők munkáját. Bár nem volt felszerelve olyan modern kényelmi eszközökkel, mint a klíma vagy az automata ajtók, a mozdony így is forradalmi újításnak számított.

Szolgálati történelem

Az EA mozdonyokat főként az Egyesült Államokban használták a Baltimore and Ohio Railroad által üzemeltetett személyszállító vonatok vontatására. Ezt a mozdonytípusú szolgálatban való teljesítménye miatt nagyra értékelték, különösen a társaság Washington D.C. és Chicago közötti vonalán. A mozdonyok egészen az 1950-es évek végéig szolgálatban maradtak, amikor is az újabb és modernebb dízelmozdonyok átvették a szerepüket. A kivonásuk után néhány példányt selejteztek, míg másokat részben vagy teljesen átépítettek.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

Sajnos, sem az EA, sem az EB mozdonyokból nem maradt fenn működőképes példány a modern kor számára. A többségüket a kivonásukat követően selejtezték, és csak néhány kisebb alkatrész maradhatott meg különféle gyűjteményekben vagy múzeumokban.

Érdekességek és kulturális hatás

Az EA mozdonyok az amerikai vasúttörténelem ikonikus részei, és számos modellvasúti gyártó készítette el kicsinyített másukat. A mozdony különleges formája és az 1930-as évek stílusa gyakran megjelenik vasúttörténeti kiállításokon és rendezvényeken. Bár filmekben és könyvekben kevésbé szerepeltek, a vasúttörténet rajongói körében azért kedveltek.

Műszaki adatlap

Járműtípus Dízelmozdony
Meghajtás Dízel
Korszak 1930–1945 – Technikai robbanás

Hivatkozások

https://en.wikipedia.org/wiki/EMC_EA/EB

Képek

Források: Wikipédia, Google