EAR 29 class dízelmozdony

Az EAR 29 class dízelmozdonyok az 1960-as években hoztak nagy változást az afrikai vasúti közlekedésben, megbízható teljesítményükkel és korszerű technológiájukkal erősítve a regionális árufuvarozást.

Történeti háttér és gyártás

Az EAR 29 class dízelmozdony a kelet-afrikai vasutak számára készült az 1950-es évek elején. A mozdonyt a brit English Electric vállalat tervezte és gyártotta 1951-ben, válaszul a kelet-afrikai vasútvonalak dízelüzemű mozdonyok iránti igényére. Az új típusú mozdonyok célja az volt, hogy kiváltsák a régi gőzmozdonyokat, és hatékonyabbá tegyék a vasúti közlekedést.

Az EAR 29 class mozdonyokat kifejezetten a Kelet-Afrikai Vasút (East African Railways) megrendelésére készítették, és összesen 20 darabot gyártottak belőlük. Ezek a mozdonyok kulcsszerepet játszottak a régió vasúthálózatának modernizálásában.

Technikai jellemzők

Az EAR 29 class dízelmozdony egy dízelhajtású mozdony, amely jelentős előrelépést jelentett a korábbi technológiákhoz képest. Az alábbiakban bemutatjuk a mozdony részletes technikai jellemzőit:

Teljesítmény: Az egyik legfontosabb jellemzője, hogy hatékony dízelmotorral rendelkezett, amely megfelelő erőt biztosított a teherszállításhoz.
Tengelyelrendezés: Az EAR 29 class mozdonyokat B-B tengelyelrendezéssel építették, amely két forgóvázat jelent, mindegyiken két hajtott tengellyel.
Maximális sebesség: A mozdony maximális sebessége körülbelül 100 km/h volt, ami elégséges volt a régióban történő sikeres üzemeltetéshez.
Fékrendszer: A mozdony pneumatikus fékrendszerrel rendelkezett, amely megfelelő biztonságot nyújtott a nehéz szállítmányok során is.

Szolgálati történelem

Az EAR 29 class mozdonyokat elsősorban Kelet-Afrika vasútvonalain használták, különösen Kenyában, Ugandában és Tanzániában. Szerepük kiemelten fontos volt a teher- és személyszállítás terén, mivel a dízelmozdonyok megbízhatóbbak és gazdaságosabbak voltak, mint elődeik, a gőzmozdonyok.

A mozdonyokat az 1960-as években fokozatosan vonták ki a forgalomból, ahogy újabb és modernebb dízelmozdonyok váltották fel őket.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

Az EAR 29 class mozdonyok közül sajnos nem maradt fenn megőrzött példány, és múzeumi szereplésük sem ismert. Az 1950-es években gyártott mozdonyok többségét selejtezték, miután üzemen kívül helyezték őket.

Érdekességek és kulturális hatás

Az EAR 29 class mozdonyok Kelet-Afrikában egy új korszakot képviseltek a vasúti közlekedésben. Bár magáról a típusról kevés kulturális referenciát találunk, ez a modell fontos lépés volt a régió modernizációjában. A kelet-afrikai vasutak történetében ezek a mozdonyok a gőzkorszak végét és a dízelkorszak kezdetét jelképezik.

Műszaki adatlap

Járműtípus Dízelmozdony
Meghajtás Dízel
Korszak 1946–1969 – Dízelkorszak
Teljesítmény Nincs adat
Tengelyelrendezés B-B
Maximális sebesség 100 km/h
Fékrendszer Pneumatikus

Hivatkozások

Eredeti forrás

Képek

Források: Wikipédia, Google