EL21 elektromos mozdony

Az EL21 elektromos mozdony a 20. század közepén jelentős fejlesztést hozott a vasúti közlekedésbe, modern technikájával növelve a vasúti flotta hatékonyságát és megbízhatóságát.

Történeti háttér és gyártás

Az EL21 egy elektromos mozdonytípus, amelyet 1981-ben gyártottak. Kifejlesztése a Szovjetunióban történt, válaszként az elektromos vonatok növekvő igényeire. A gyártást a Ganz-MÁVAG végezte Budapesten, Magyarországon. A mozdonyok fejlesztése azzal a céllal történt, hogy hatékonyabb és megbízhatóbb eszközt biztosítsanak a vasúti áruszállítás számára.

  • A gyártási időszak kezdete: 1981
  • Fejlesztés és gyártás helyszíne: Budapest, Magyarország
  • Gyártási cél: elektromos vontatásra való átállás támogatása

Technikai jellemzők

Az EL21 mozdony elektromos meghajtással rendelkezik, amely lehetővé teszi a hatékony és környezettudatos közlekedést. A mozdony technikai jellemzői a következők:

  • Meghajtás típusa: Elektromos
  • Maximális sebesség: 120 km/h
  • Tengelyelrendezés: 1-Co-Co-1
  • Teljesítmény: 3060 kW

Szolgálati történelem

Az EL21 mozdonyokat elsősorban a Szovjetunióban, később pedig annak utódállamaiban használták. Főképp tehervonatok vontatására alkalmazták őket, mivel megbízható teljesítményt nyújtottak nehéz terhek mozgatásában. A mozdonyok modernizálása és karbantartása lehetővé tette számukra, hogy hosszabb ideig szolgálatban maradjanak, bár néhány példányt később selejteztek vagy tartalék alkatrészként használtak fel.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

Néhány megőrzött EL21 mozdony múzeumokban tekinthető meg, ahol a látogatók megismerhetik a szovjet vasúti technológia fejlődését. Ezen múzeumok közül több is Oroszországban található, és bemutatják a mozdonyok történetét és technikai részleteit.

Érdekességek és kulturális hatás

Az EL21 mozdony a vasúti rajongók körében is népszerű, és számos modellvasúti gyártó készített méretarányos modelljeit. Ezek a modellek gyakran megjelennek kiállításokon és vasúti fesztiválokon. Az EL21 mozdony egyedi kialakítása és megbízhatósága miatt egy ikonikus darabnak számít a vasúti történelemben.

Műszaki adatlap

Járműtípus Elektromos mozdony
Meghajtás Elektromos
Korszak 1970–1999 – Modern járművek
Maximális sebesség 120 km/h
Teljesítmény 3060 kW
Tengelyelrendezés 1-Co-Co-1

Hivatkozások

EL21 – Wikipédia

Képek

Források: Wikipédia, Google