EMD BL2: A dízelmozdony története
Történeti háttér és gyártás
Az EMD BL2 dízelmozdonyt az Electromotive Division (EMD), az amerikai General Motors leányvállalata fejlesztette ki és gyártotta 1947-től. Az EMD célja az volt, hogy egy új, többcélú dízelmozdonyt hozzon létre, amely képes mind személyszállító, mind teherszállító feladatok végrehajtására. A BL2 egy átmeneti modell volt a korai amerikai dízelmozdonyok és az EMD későbbi nagy sikerű GP sorozata között.
A BL2-t először 1948-ban mutatták be, és a gyártása 1949-ig tartott. Összesen 59 darabot gyártottak belőle, melyeket több amerikai vasúttársaság is használt, például a Boston and Maine Railroad és a Chicago and Eastern Illinois Railroad.
Technikai jellemzők
A BL2 dízelmozdony technikai megoldásai a kor igényeinek megfelelően lettek kialakítva, többek között az alábbi jellemzőkkel rendelkezett:
– Hajtásrendszer: Dízel-elektromos
– Teljesítmény: 1500 lóerő
– Tengelyelrendezés: B-B
– Maximális sebesség: 112 km/h
– Hossz: 16,47 méter
– Magasság: 4,57 méter
– Tengelytáv: 3,96 méter
– Fékrendszer: Pneumatikus
– Vezérlés: Mechanikus
A mozdony tervezésekor nagy hangsúlyt fektettek a kilátásra és a manőverezhetőségre, így a vezetőállások kiterjesztett formában voltak kialakítva, ami jobb látási viszonyokat biztosított a személyzet számára.
Szolgálati történelem
A BL2 mozdonyokat elsősorban az Egyesült Államok vasúttársaságai használták. Bár az eredeti tervek szerint mind személyszállító, mind teherszállító feladatokra szánták volna, a mozdony leginkább teherszállító feladatkörben hasznosult. Az érdekes kialakítása miatt azonban nem sikerült tömeges elterjedése, és hamarosan helyét átvették az újabb típusú GP mozdonyok.
A BL2-ket fokozatosan vonták ki a szolgálatból az 1960-as és 1970-es években, amikor az újabb és hatékonyabb mozdonyok megjelentek a piacon.
Megőrzött példányok / múzeumi szereplés
Néhány BL2 mozdonyt megőriztek és múzeumokban kiállítottak az Egyesült Államokban. Jelenleg is láthatók példányok különböző vasúttörténeti múzeumokban, ahol az érdeklődők megismerhetik a dízelmozdonyok fejlődésének ezen meghatározó időszakát.
– Múzeumok és helyszínek: Kentucky Railway Museum
Érdekességek és kulturális hatás
Az EMD BL2 különleges megjelenése és technikailag átmeneti jellege miatt számos vasútrajongó figyelmébe került. A mozdonyt gyártották modellvasúti kivitelben is, és több modellvasúti gyártó készített BL2 replikákat különböző méretarányokban. Bár nem vált híressé vagy széles körben elterjedtté, a vasúttörténet kedvelői és gyűjtők ma is nagyra értékelik a BL2 másolatait.
Műszaki adatlap
Járműtípus | Dízelmozdony |
Meghajtás | Dízel |
Korszak | 1946–1969 – Dízelkorszak |
Teljesítmény | 1500 lóerő |
Tengelyelrendezés | B-B |
Maximális sebesség | 112 km/h |
Hossz | 16,47 méter |
Magasság | 4,57 méter |
Tengelytáv | 3,96 méter |
Fékrendszer | Pneumatikus |
Hivatkozások
Képek
Források: Wikipédia, Google