EMD BL2 dízelmozdony

Az 1940-es években bemutatott EMD BL2 dízelmozdony a vasúti vontatás világába hozott forradalmi változásokat, törekedve a modern dizájn és funkcionalitás ötvözésére.

EMD BL2: A dízelmozdony története

Történeti háttér és gyártás

Az EMD BL2 dízelmozdonyt az Electromotive Division (EMD), az amerikai General Motors leányvállalata fejlesztette ki és gyártotta 1947-től. Az EMD célja az volt, hogy egy új, többcélú dízelmozdonyt hozzon létre, amely képes mind személyszállító, mind teherszállító feladatok végrehajtására. A BL2 egy átmeneti modell volt a korai amerikai dízelmozdonyok és az EMD későbbi nagy sikerű GP sorozata között.

A BL2-t először 1948-ban mutatták be, és a gyártása 1949-ig tartott. Összesen 59 darabot gyártottak belőle, melyeket több amerikai vasúttársaság is használt, például a Boston and Maine Railroad és a Chicago and Eastern Illinois Railroad.

Technikai jellemzők

A BL2 dízelmozdony technikai megoldásai a kor igényeinek megfelelően lettek kialakítva, többek között az alábbi jellemzőkkel rendelkezett:

Hajtásrendszer: Dízel-elektromos
Teljesítmény: 1500 lóerő
Tengelyelrendezés: B-B
Maximális sebesség: 112 km/h
Hossz: 16,47 méter
Magasság: 4,57 méter
Tengelytáv: 3,96 méter
Fékrendszer: Pneumatikus
Vezérlés: Mechanikus

A mozdony tervezésekor nagy hangsúlyt fektettek a kilátásra és a manőverezhetőségre, így a vezetőállások kiterjesztett formában voltak kialakítva, ami jobb látási viszonyokat biztosított a személyzet számára.

Szolgálati történelem

A BL2 mozdonyokat elsősorban az Egyesült Államok vasúttársaságai használták. Bár az eredeti tervek szerint mind személyszállító, mind teherszállító feladatokra szánták volna, a mozdony leginkább teherszállító feladatkörben hasznosult. Az érdekes kialakítása miatt azonban nem sikerült tömeges elterjedése, és hamarosan helyét átvették az újabb típusú GP mozdonyok.

A BL2-ket fokozatosan vonták ki a szolgálatból az 1960-as és 1970-es években, amikor az újabb és hatékonyabb mozdonyok megjelentek a piacon.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

Néhány BL2 mozdonyt megőriztek és múzeumokban kiállítottak az Egyesült Államokban. Jelenleg is láthatók példányok különböző vasúttörténeti múzeumokban, ahol az érdeklődők megismerhetik a dízelmozdonyok fejlődésének ezen meghatározó időszakát.

Múzeumok és helyszínek: Kentucky Railway Museum

Érdekességek és kulturális hatás

Az EMD BL2 különleges megjelenése és technikailag átmeneti jellege miatt számos vasútrajongó figyelmébe került. A mozdonyt gyártották modellvasúti kivitelben is, és több modellvasúti gyártó készített BL2 replikákat különböző méretarányokban. Bár nem vált híressé vagy széles körben elterjedtté, a vasúttörténet kedvelői és gyűjtők ma is nagyra értékelik a BL2 másolatait.

Műszaki adatlap

Járműtípus Dízelmozdony
Meghajtás Dízel
Korszak 1946–1969 – Dízelkorszak
Teljesítmény 1500 lóerő
Tengelyelrendezés B-B
Maximális sebesség 112 km/h
Hossz 16,47 méter
Magasság 4,57 méter
Tengelytáv 3,96 méter
Fékrendszer Pneumatikus

Hivatkozások

EMD BL2 – Wikipedia

Képek

Források: Wikipédia, Google