EMD DD35 dízelmozdony

Az EMD DD35 dízelmozdony a hatvanas évek ikonikus erőgépe, amelyet az amerikai vasutak hatékonyságának növelésére terveztek, lenyűgözve a vasútbarátokat duplafülkés kialakításával és kiemelkedő teljesítményével.

Történeti háttér és gyártás

Az EMD DD35 dízelmozdony az Electro-Motive Division (EMD) által kifejlesztett és gyártott típus. A mozdony fejlesztésének célja az Egyesült Államok vasúttársaságainak igénye volt, hogy nagyobb teljesítményű dízelmozdonyokat szerezzenek be a növekvő áruszállítási kapacitás kielégítésére. A DD35 gyártása 1963-ban kezdődött. A Union Pacific Railroad volt az egyik fő megrendelő, amely nagyobb teljesítményt és vonóerőt igényelt hosszú tehervonatok mozgatásához. A DD35-ök összesen 27 példányban készültek.

Technikai jellemzők

Az EMD DD35 egy dízel-elektromos meghajtású mozdony. Két V16 EMD 567D3A dízelmotorral volt felszerelve, amelyek együttesen 5000 lóerőt (3730 kW) biztosítottak. A mozdony tengelyelrendezése D-D típusú, ami azt jelenti, hogy a mozdonynak nyolc hajtott tengelye van. Maximális sebessége megközelítőleg 145 km/h volt. A mozdony hossza körülbelül 20,32 méter, magassága pedig 4,57 méter. Az EMD DD35 nem utasszállító jármű, így férőhelyekkel nem rendelkezik. Az amerikai vasúti szabványoknak megfelelő légfékrendszerrel volt felszerelve.

Szolgálati történelem

Az EMD DD35 mozdonyokat elsősorban az Egyesült Államokban használták, főként a Union Pacific vasúttársaság vonalain. Ezek a mozdonyok hírhedtek voltak nagy teljesítményükről és megbízhatóságukról, különösen hosszú tehervonatok mozgatásakor. A szolgálatban álló mozdonyokat az 1980-as évek elején kezdték el fokozatosan kivonni a forgalomból. A modernizáció helyett a vasúttársaságok újabb és hatékonyabb típusokra cserélték őket.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

Nincs információ arról, hogy bármely példánya megőrzésre került volna múzeumi célokra. Az összes EMD DD35 mozdonyt selejtezték vagy lebontották.

Érdekességek és kulturális hatás

Bár az EMD DD35 nem kapott különösebb becenevet, a mozdonyok rajongói körében ismert típus. Modellvasúti gyártók készítettek méretarányos változatokat, amelyek népszerűek a gyűjtők és a modellezők körében. A DD35 megjelenése miatt könnyen felismerhetővé vált, különösen a Union Pacific jellegzetes sárga színében.

Műszaki adatlap

Járműtípus Dízelmozdony
Meghajtás Dízel
Korszak 1946–1969 – Dízelkorszak
Teljesítmény 5000 lóerő (3730 kW)
Tengelyelrendezés D-D
Maximális sebesség 145 km/h
Hossz 20,32 méter
Magasság 4,57 méter

Hivatkozások

EMD DD35 a Wikipédián