EMD DD35A dízelmozdony

Az EMD DD35A dízelmozdony a hatvanas években jelentős technológiai előrelépést hozott az amerikai vasúti iparban, lenyűgöző teljesítményével és iker-meghajtású kivitelével.

Történeti háttér és gyártás

Az EMD DD35A egy dízelmozdony, amelyet az Electro-Motive Division (EMD) fejlesztett ki az 1960-as évek közepén. A mozdony 1965-ben jelent meg, és a General Motors egyik válasza volt a vasúti szállítás növekvő igényeire az Egyesült Államokban. Az EMD arra törekedett, hogy nagy teljesítményű mozdonyokat biztosítson a vasúttársaságok számára, amelyek képesek voltak a nehéz tehervonatok mozgatására. Az EMD DD35A-t elsősorban a Union Pacific és a Southern Pacific vasúttársaságok rendelték meg. Összesen 15 darabot gyártottak belőle.

Technikai jellemzők

Az EMD DD35A dízelmozdony két darab 16-hengeres dízelmotorral van felszerelve, amelyek összteljesítménye 5000 lóerő. A mozdony tengelyelrendezése C-C, ami azt jelenti, hogy három-három hajtott tengellyel rendelkezik mindkét forgóvázon. Maximális sebessége körülbelül 145 km/h. A mozdony hossza megközelítőleg 26 méter. Mivel tehervonatok vontatására tervezték, a mozdony nem rendelkezik utasfülkével.

Szolgálati történelem

Az EMD DD35A mozdonyokat az Egyesült Államok nyugati részén, főként a Union Pacific és a Southern Pacific vasútvonalain használták. Fő feladatuk a hosszú tehervonatok mozgatása volt a síkvidéki és hegyvidéki szakaszokon egyaránt. A mozdonyokat a 1970-es évek végéig használták, majd technológiai és gazdasági okokból kivonták őket a forgalomból.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

Az EMD DD35A dízelmozdonyok egyik példánya sem maradt fenn működőképes állapotban, és jelenleg múzeumban sem található meg egyetlen példány sem belőlük. Ennek oka, hogy a mozdonyok speciális igényeket elégítettek ki, így nem maradtak meg nosztalgiacélokra.

Érdekességek és kulturális hatás

Az EMD DD35A mozdonyok jellegzetes megjelenése és nagy teljesítménye miatt különleges helyet foglalnak el a vasúti történelemben. Noha nem készültek róluk széles körben elterjedt modellvasúti változatok, a vasúti rajongók és gyűjtők körében mégis ismert és elismert típusként tartják számon. Az EMD DD35A mozdonyok jelentős hatással voltak a vasúti szállítás fejlesztésére az 1960-as években.

Műszaki adatlap

Járműtípus Dízelmozdony
Meghajtás Dízel
Korszak 1946–1969 – Dízelkorszak
Teljesítmény 5000 LE
Tengelyelrendezés C-C
Maximális sebesség 145 km/h
Hossz 26 m

Hivatkozások

Forrás