EMD DDA40X dízelmozdony

Az EMD DDA40X dízelmozdony a világ legnagyobb teljesítményű dízelmozdonya, amelyet az Union Pacific számára terveztek a sebesség és az erő kombinálására.

Történeti háttér és gyártás

Az EMD DDA40X egy lenyűgöző dízelmozdonytípus, amelyet az Electro-Motive Division (EMD) gyártott 1969 és 1971 között. A mozdonyt a Union Pacific Railroad (UP) kérésére fejlesztették ki, hogy kielégítse a nagyobb teljesítményigényeket és az egyre növekvő teherszállítási szükségleteket az amerikai vasúthálózaton.

A mozdony egyik egyedülálló jellemzője, hogy Amerikában ez volt az egyik legerősebb dízelmozdony, amelyet valaha építettek. Az UP összesen 47 darabot vásárolt belőle, kihasználva a két hajtómotoros megoldást, amely extra teljesítményt és hatékonyságot biztosított.

Technikai jellemzők

A DDA40X egy dízelmozdony, amely két EMD 645E3A dízelmotorral van felszerelve, melyek együttesen 6600 lóerőt produkálnak. Ez a hatalmas teljesítmény két, egyenként 3300 lóerős motorból fakad, amelyek egyetlen, egységes járműként dolgoznak együtt.

  • Tengelyelrendezés: D-D
  • Maximális sebesség: 144 km/h
  • Hosszúság: körülbelül 30 méter
  • Magasság: körülbelül 4,9 méter
  • Tömeg: körülbelül 260 tonna
  • Fékrendszer: légfékrendszer

A mozdonyok nem személyszállításra tervezték, hanem kizárólag teherszállításra. A kabinban az akkori korszerű technológiákat alkalmazták, beleértve a fő vezérlőpanelt, amelyet a mozdonyvezetők könnyedén kezelhettek.

Szolgálati történelem

A DDA40X mozdonyokat kizárólag a Union Pacific Railroad üzemeltette, ahol nehéz teherszállítási feladatokat láttak el. Az Egyesült Államok nagy tehervonatainak élén szolgáltak és különösen hatékonynak bizonyultak hosszú, egyenes vonalakon, ahol a gyors és erős vontatási kapacitás túlszárnyalta a korábbi típusok teljesítményét.

Bár kiváló teljesítményt nyújtottak, az üzemanyag-hatékonyságuk nem volt mindig gazdaságos, így a 1980-as évek végére a legtöbb ilyen mozdonyt kivonták a forgalomból. Néhányat azonban még mindig rendszeresen használtak különleges események alkalmával egészen a 2000-es évek elejéig.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

Több DDA40X mozdony ma is megtekinthető különböző múzeumokban. Ilyen például a kaliforniai California State Railroad Museum, ahol a látogatók közelebbről is megismerhetik a mozdonyok technikai részleteit és történetét. Működőképes példány is létezik, amely időnként nosztalgiautakon vesz részt.

Érdekességek és kulturális hatás

A DDA40X mozdonyok beceneve „Centennial” volt, mivel a Union Pacific a százéves fennállása alkalmából rendelte meg ezt a típust. Ez a mozdony a vasútbarátok és modellvasút-gyártók körében is népszerűvé vált. Több modellvasúti gyártó készítette el méretarányos modelljét, ami különösen kedvelt a vasútmodellezés szerelmesei között.

Műszaki adatlap

Járműtípus Dízelmozdony
Meghajtás Dízel
Korszak 1970–1999 – Modern járművek
Teljesítmény 6600 lóerő
Tengelyelrendezés D-D
Maximális sebesség 144 km/h
Hossz 30 méter
Magasság 4,9 méter

Hivatkozások

Részletes információ az EMD DDA40X mozdonyról

Képek

Források: Wikipédia, Google