EMD DE30AC and DM30AC dízelmozdony

Az EMD DE30AC és DM30AC dízelmozdonyok a Long Island Rail Road számára készültek, modern technológiájuk és gazdaságos működésük révén jelentős szerepet játszanak az elővárosi közlekedésben.

Történeti háttér és gyártás

Az EMD DE30AC és DM30AC dízelmozdonyokat a General Motors Electro-Motive Division (EMD) fejlesztette ki az 1990-es évek végén, kifejezetten a Long Island Rail Road (LIRR) számára. A 46 darab jármű 1997-ben készült, és a vonalon a dízelüzemű szolgáltatások hatékonyságának és megbízhatóságának növelésére tervezték. Az EMD azért választotta a DE30AC és DM30AC típusokat, mert azok képesek voltak az elektromos és dízel-meghajtású üzemeltetés közötti váltásra, így rugalmasabb üzemeltetést biztosítva.

Technikai jellemzők

A DE30AC és DM30AC mozdonyok dízel-elektromos rendszerrel működnek. A mozdonyok maximális sebessége 103 km/h, és elsősorban elővárosi személyvonatok vontatására szolgálnak. Mindkét típus hossza 21,4 méter, magassága pedig 4,26 méter. A mozdonyok 4 tengelyes elrendezéssel rendelkeznek (A1A-A1A). A DM30AC típus különleges képessége, hogy képes áramátalakító módon is üzemelni, így kompatibilis az elektrifikált vonalakkal is.

Szolgálati történelem

Az EMD DE30AC és DM30AC mozdonyokat a Long Island Rail Road üzemeltette, amely az Egyesült Államok egyik legforgalmasabb elővárosi vasútvonala. A mozdonyok elsősorban a dízel-üzemű vonalakon voltak jelen, és a villamosított területeken is tudták használni a DM30AC hibrid rendszerét. A megbízhatóságukkal kapcsolatosan vegyes visszajelzéseket kaptak, de a modernizációs kísérletek ellenére 2020-ra megkezdődött kivonásuk és lecserélésük a korszerűbb járművekkel.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

Jelenlegi információk szerint az EMD DE30AC és DM30AC mozdonyok közül nem őriztek meg múzeumi darabokat. Azonban a helyi vasúti közösségek érdeklődése miatt egyes példányok megmaradhattak nosztalgiaszolgáltatás céljából, ám erről hivatalos információ nem áll rendelkezésre.

Érdekességek és kulturális hatás

Bár az EMD DE30AC és DM30AC mozdonyok nem váltak kultikus státuszúvá, a Long Island Rail Road vonalán betöltött kulcsfontosságú szerepük miatt helyi szinten ismertek. Modellvasúti változataik is kaphatók voltak egyes gyártóknál, ami a rajongók körében népszerűvé tette őket. Az egyedi hibrid rendszerük révén az iparági szakértők gyakran emlegetik őket, mint a technológiai kohézió példáit a dízel és elektromos meghajtások között.

Járműtípus Dízelmozdony
Meghajtás Hibrid
Korszak 1970–1999 – Modern járművek
Maximális sebesség 103 km/h
Hossz 21,4 méter
Magasság 4,26 méter
Tengelyelrendezés A1A-A1A

Hivatkozások

További információk az EMD DE30AC és DM30AC mozdonyokról