Történeti háttér és gyártás
Az EMD E6 egy ikonikus dízelmozdony, amelyet az Electro-Motive Corporation (később Electro-Motive Division, EMD) fejlesztett ki és gyártott az 1930-as és 1940-es évek között. A gyártás 1939-ben kezdődött, és a cél a vasúti szállítás hatékonyságának növelése volt. Az E6 fejlesztését az a szükséglet ösztönözte, hogy a vasúttársaságok megbízhatóbb és gazdaságosabb üzemű mozdonyokat igényeltek, hogy felválthassák a hagyományos gőzmozdonyokat.
A mozdonyokat főként az amerikai vasúttársaságok, például az Atchison, Topeka and Santa Fe Railway, a Chicago, Burlington and Quincy Railroad és a Southern Railway rendelték meg. A gyártási időszak alatt összesen 92 darab orrmotoros mozdony (cab unit) készült, kiegészítve 26 darab B egységgel (booster unit), amelyet a mozdony teljesítményének fokozására használtak.
Technikai jellemzők
Az EMD E6 dízelmozdony technikai jellemzői lenyűgözőek voltak a maga idejében. Két darab 567-as sorozatú V12 dízelmotor hajtotta, amelyek együttesen körülbelül 2000 lóerőt biztosítottak. A hajtásrendszere dízel-elektromos volt, ami azt jelentette, hogy a dízelmotor egy generátoron keresztül elektromos áramot termelt, amely aztán a kerekeket hajtotta.
- Maximális sebesség: körülbelül 187 km/h (117 mph)
- Hossz: ~22 m (71 láb 3 in)
- Szélesség: ~3 m (9 láb 8 in)
- Futómű elrendezés: A1A-A1A
- Fékrendszer: pneumatikus
A mozdonyok tervezése figyelemre méltó volt, áramvonalas kialakításuk elősegítette az aerodinamika javítását, ami különösen fontos volt a nagysebességű szolgálatokban.
Szolgálati történelem
Az EMD E6 mozdonyokat széles körben alkalmazták az Egyesült Államokban, főként távolsági személyszállító vonatok húzására. Ezek a mozdonyok a modern dízeltechnológia csúcsát képviselték a korukban, megbízhatóságuk és teljesítményük miatt váltak népszerűvé. Az E6 mozdonyok több mint két évtizeden át szolgáltak, mielőtt a későbbi modellek, mint például az E7 és E8, leváltották őket.
Megőrzött példányok / múzeumi szereplés
Sajnos nem maradt fenn egyetlen működőképes példánya sem az E6 mozdonyoknak. Néhány egység ugyan megőrzésre került, de ezek nem üzemképes állapotban vannak, és csupán különböző vasúti múzeumok kiállító darabjai.
Érdekességek és kulturális hatás
Az EMD E6 mozdonyok elegáns, áramvonalas formatervezése a vasútbarátok és modellezők körében is népszerűvé tette őket. Számos modellvasút-gyártó készítette el az E6 méretarányos változatait, amelyeket vasúttörténeti kiállításokon és magán-gyűjteményekben is megtekinthetünk.
Műszaki adatlap
Járműtípus | Dízelmozdony |
Meghajtás | Dízel |
Korszak | 1930–1945 – Technikai robbanás |
Maximális sebesség | 187 km/h (117 mph) |
Teljesítmény | 2000 lóerő |
Hossz | ~22 m (71 láb 3 in) |
Futómű elrendezés | A1A-A1A |
Hivatkozások
https://en.wikipedia.org/wiki/EMD_E6
Képek
Források: Wikipédia, Google