EMD E8 dízelmozdony

Az EMD E8 dízelmozdony a vasút történelmének ikonikus szereplője, melyet klasszikus formatervezése és megbízható teljesítménye tett a szén-dízel korszak meghatározó járművévé.

Történeti háttér és gyártás

Az EMD E8 egy ikonikus amerikai dízelmozdony, amelyet az Electro-Motive Division (EMD) gyártott a General Motors égisze alatt. Az első példány 1949-ben készült el, amikor a vasúti szállítás gyors fejlődésen ment keresztül az Egyesült Államokban. Az E8 tervezése során a hangsúly a nagy teljesítmény és a megbízhatóság volt, így az államvasutak és a magánvasutak is nagy érdeklődést mutattak a típus iránt.

Az E8 mozdonyokat többféle vasúttársaság használta, köztük a híres Pennsylvania Railroad és a Union Pacific Railroad. A gyártás a General Motors La Grange-i gyárában folyt és a típusból összesen 450 darab készült.

Technikai jellemzők

Az EMD E8 dízelmozdony technikai jellemzői lenyűgözőek a maga korában. A mozdony egy dízel-elektromos hajtásrendszert alkalmazott, amely két GM-EMD 567B típusú V16 dízelmotorral működött. Az összteljesítménye elérte a 2,250 lóerőt.

  • Hajtásrendszer: Dízel-elektromos
  • Teljesítmény: 2,250 lóerő
  • Tengelyelrendezés: A1A-A1A
  • Maximális sebesség: 117 km/h
  • Méret: Hossz: 21 méter
  • Férőhely: Váltófülkéje alkalmas egy kis személyzet számára

Szolgálati történelem

Az E8 mozdonyokat széles körben használták az Egyesült Államokban, különösen hosszú távú személyszállító vonatoknál. Az E8 mozdonyok több évtizeden keresztül megbízhatóan szolgáltak, és csak az 1980-as évektől kezdődően kezdtek el kivonásra kerülni a modernabb típusok érkezésével. Bár az E8 nem volt mentes a műszaki kihívásoktól, a vasúti társaságok általában elégedettek voltak a teljesítményével.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

Napjainkban több EMD E8 mozdony is megőrzésre került, és múzeumokban tekinthető meg az Egyesült Államokban. Néhány példány működőképes állapotban van, és nosztalgiavonatokban is részt vesz, ami lehetővé teszi az érdeklődők számára, hogy élőben is megismerhessék ezt a történelmi járművet.

Érdekességek és kulturális hatás

  • Az E8 mozdonyok beceneve „Bulldog” volt, a jellegzetes orrformájuk miatt.
  • A mozdonyt számos modellvasút gyártó készítette el méretarányos formában, így a rajongók körében is népszerű.
  • Több film és televíziós produkció is felhasználta az E8-at díszletelemként, ezzel növelve a típus kulturális láthatóságát.

Műszaki adatlap

Járműtípus Dízelmozdony
Meghajtás Dízel
Korszak 1946–1969 – Dízelkorszak
Teljesítmény 2,250 lóerő
Tengelyelrendezés A1A-A1A
Maximális sebesség 117 km/h
Hossz 21 méter

Hivatkozások

EMD E8 Wikipedia oldal

Képek

Források: Wikipédia, Google