Történeti háttér és gyártás
Az EMD E8 egy ikonikus amerikai dízelmozdony, amelyet az Electro-Motive Division (EMD) gyártott a General Motors égisze alatt. Az első példány 1949-ben készült el, amikor a vasúti szállítás gyors fejlődésen ment keresztül az Egyesült Államokban. Az E8 tervezése során a hangsúly a nagy teljesítmény és a megbízhatóság volt, így az államvasutak és a magánvasutak is nagy érdeklődést mutattak a típus iránt.
Az E8 mozdonyokat többféle vasúttársaság használta, köztük a híres Pennsylvania Railroad és a Union Pacific Railroad. A gyártás a General Motors La Grange-i gyárában folyt és a típusból összesen 450 darab készült.
Technikai jellemzők
Az EMD E8 dízelmozdony technikai jellemzői lenyűgözőek a maga korában. A mozdony egy dízel-elektromos hajtásrendszert alkalmazott, amely két GM-EMD 567B típusú V16 dízelmotorral működött. Az összteljesítménye elérte a 2,250 lóerőt.
- Hajtásrendszer: Dízel-elektromos
- Teljesítmény: 2,250 lóerő
- Tengelyelrendezés: A1A-A1A
- Maximális sebesség: 117 km/h
- Méret: Hossz: 21 méter
- Férőhely: Váltófülkéje alkalmas egy kis személyzet számára
Szolgálati történelem
Az E8 mozdonyokat széles körben használták az Egyesült Államokban, különösen hosszú távú személyszállító vonatoknál. Az E8 mozdonyok több évtizeden keresztül megbízhatóan szolgáltak, és csak az 1980-as évektől kezdődően kezdtek el kivonásra kerülni a modernabb típusok érkezésével. Bár az E8 nem volt mentes a műszaki kihívásoktól, a vasúti társaságok általában elégedettek voltak a teljesítményével.
Megőrzött példányok / múzeumi szereplés
Napjainkban több EMD E8 mozdony is megőrzésre került, és múzeumokban tekinthető meg az Egyesült Államokban. Néhány példány működőképes állapotban van, és nosztalgiavonatokban is részt vesz, ami lehetővé teszi az érdeklődők számára, hogy élőben is megismerhessék ezt a történelmi járművet.
Érdekességek és kulturális hatás
- Az E8 mozdonyok beceneve „Bulldog” volt, a jellegzetes orrformájuk miatt.
- A mozdonyt számos modellvasút gyártó készítette el méretarányos formában, így a rajongók körében is népszerű.
- Több film és televíziós produkció is felhasználta az E8-at díszletelemként, ezzel növelve a típus kulturális láthatóságát.
Műszaki adatlap
Járműtípus | Dízelmozdony |
Meghajtás | Dízel |
Korszak | 1946–1969 – Dízelkorszak |
Teljesítmény | 2,250 lóerő |
Tengelyelrendezés | A1A-A1A |
Maximális sebesség | 117 km/h |
Hossz | 21 méter |
Hivatkozások
Képek
Források: Wikipédia, Google