EMD E9 dízelmozdony

Az EMD E9 dízelmozdony az 1950-es és 1960-as évek ikonikus amerikai utasszállító mozdonyává vált, amely az elegancia és a teljesítmény tökéletes kombinációját kínálta.

Történeti háttér és gyártás

Az EMD E9 dízelmozdony az Electro-Motive Division (EMD) által került kifejlesztésre és gyártásra. A gyártás 1954-ben kezdődött, és egészen 1964-ig tartott. Az E9 a korábbi EMD modellek, mint például az E7 és E8, továbbfejlesztett változata volt, amelyeket a második világháború utáni növekvő igények kielégítésére terveztek. Az E9 mozdonyok elsősorban személyszállító vonatok vontatására készültek, és több nagyobb amerikai vasúttársaság, mint például a Union Pacific, a Southern Pacific és a Burlington Northern rendelte őket.

Technikai jellemzők

Az EMD E9 dízelmozdony hajtásáról egy dízelmotor gondoskodott, amely 2400 lóerős teljesítményre volt képes. Az E9-es mozdonyok „A” és „B” egységekből álltak: az „A” egység vezetőfülkével rendelkezett, míg a „B” egység nem. Az „A” egység hossza körülbelül 21 méter volt. A mozdony maximális sebessége elérhette a 185 km/h-t.

  • Tengelyelrendezés: A1A-A1A
  • Teljesítmény: 2400 lóerő
  • Maximális sebesség: 185 km/h

Szolgálati történelem

Az EMD E9 mozdonyok jelentős szerepet játszottak az amerikai vasúti személyszállítás történetében. A mozdonyok részt vettek a luxuskategóriás személyszállító vonatok vontatásában, különösen az távolsági és expressz vonalakon. Az E9 mozdonyokat a 1970-es évekig használták, ekkor kezdődött meg fokozatos kivonásuk az újabb technológiájú mozdonyok előretörése miatt.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

Számos EMD E9 dízelmozdony maradt fenn mára, amelyeket különböző múzeumokban lehet megtekinteni az Egyesült Államokban. Emellett nosztalgiavonatokban is részt vesznek, mint például a Union Pacific Heritage Fleet részeként. Ezek a megőrzött példányok bemutatják az E9 mozdonyok történelmi jelentőségét és műszaki fejlettségét a dízelkorszak fénykorában.

Érdekességek és kulturális hatás

Az E9 mozdonyok népszerűsége a vasúti modellezők körében is megnyilvánul, számos modellgyártó kínál méretarányos változatokat. Az E9 megjelenése gyakran feltűnik vasúti témájú filmekben és könyvekben, így az E9 nemcsak mint technikai eszköz, hanem mint kulturális ikon is számon tartott. Az E9 mozdonyokat beceneveken is említik, például „Bulldog” az orruk jellegzetes formája miatt.

Műszaki adatlap

Járműtípus Dízelmozdony
Meghajtás Dízel
Korszak 1946–1969 – Dízelkorszak
Teljesítmény 2400 lóerő
Tengelyelrendezés A1A-A1A
Maximális sebesség 185 km/h

Hivatkozások

EMD E9 – Wikipédia