EMD F45 dízelmozdony

Az EMD F45 dízelmozdony, melyet az 1960-as években terveztek, erőteljes kialakításával és megbízhatóságával vált a vasúti társaságok kedvencévé Észak-Amerikában.

Történeti háttér és gyártás

Az EMD F45 dízelmozdonyt az Electro-Motive Division (EMD) gyártotta 1968-ban. Az EMD az Egyesült Államokban, La Grange, Illinois államban működött. Az F45 típusú mozdonyokat elsősorban az amerikai vasúttársaságok számára fejlesztették ki, különösen a teherszállítás elősegítése érdekében. A kialakítás célja az volt, hogy nagy teljesítményű, zárt orr-résszel rendelkező mozdonyokat biztosítson, amelyek jobban védenek a vezetői körülményektől. Az összesen gyártott példányszám 86 volt, és olyan társaságok vették át, mint a Santa Fe és a Great Northern Railway.

Technikai jellemzők

Az EMD F45 dízel-meghajtású mozdony, amelynek teljesítménye jelentős volt, hogy megfeleljen a hosszú tehervonatok húzásának igényeinek. A mozdony 3600 lóerős teljesítményt biztosít, és B-B tengelyelrendezéssel készült. Maximális sebessége 105 km/h körül mozog, mely elég volt a korabeli teherforgalom hatékony kezelésére. A mozdony hossza körülbelül 19 méter, magassága pedig 4,86 méter.

Szolgálati történelem

Az EMD F45 szolgálatát elsősorban az amerikai teherszállításban végezte. Az elsődleges felhasználók között a Santa Fe és a Burlington Northern Railway szerepelt, amelyek hosszú távú tehervonatok továbbítására használták. A mozdonyokat a 1980-as években kezdték kivonni a rendszeres forgalomból, többek között gazdaságossági és műszaki okok miatt. A kivonásuk után néhányat átalakítottak vagy áthelyeztek más feladatokra.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

A Santa Fe és a Burlington Northern is megőrzött néhány F45 mozdonyt, melyek közül néhány múzeumok kiállításain is megtekinthető. Ezek a mozdonyok nosztalgikus jelentőséggel bírnak, és fontos részei a vasúti történelem bemutatásának az Egyesült Államokban.

Érdekességek és kulturális hatás

Az EMD F45 dízelmozdony különösen népszerű a modellvasút-rajongók körében, és számos gyártó készített belőle méretarányos modelleket. Az ikonikus megjelenése miatt gyakran megjelenik vasúttörténeti kiadványokban és filmek díszleteiben is. Az „F45” becenevű mozdony jelentős rajongótáborral rendelkezik, amely értékeli egyedi formáját és történelmi szerepét.

Műszaki adatlap

Járműtípus Dízelmozdony
Meghajtás Dízel
Korszak 1946–1969 – Dízelkorszak
Teljesítmény 3600 lóerő
Tengelyelrendezés B-B
Maximális sebesség 105 km/h
Hossz 19 m
Magasság 4,86 m

Hivatkozások

https://en.wikipedia.org/wiki/EMD_F45

Képek

Források: Wikipédia, Google