Történeti háttér és gyártás
Az EMD FL9 dízelmozdonyt a General Motors Electro-Motive Division (EMD) fejlesztette ki a New Haven Vasút részére. A típus gyártása 1956-ban kezdődött, válaszul azokra a vegyes igényekre, amelyek a vasútvonalak villamosításának és a dízeltechnológia környezeti és gazdasági előnyeinek kombinálását célozták. Az FL9 különlegessége, hogy képes volt dízelüzemmódban és elektromos üzemmódban is működni, így rugalmasan alkalmazhatták a különböző vonalakon. Összesen 60 darabot gyártottak, amelyek főként az Amerikai Egyesült Államok északkeleti részén szolgáltak.
Technikai jellemzők
Az EMD FL9 egy hibrid mozdony, amely képes volt dízel és elektromos hajtással is üzemelni. A mozdony B-A1A tengelyelrendezéssel rendelkezett, amely különösen előnyös volt a vasútvonalak speciális igényei miatt. Teljesítménye körülbelül 1750 lóerő volt, és a maximális sebessége körülbelül 165 km/h. Hosszúsága elérte a 17,5 métert, míg a magassága megközelítőleg 4,5 méter volt. Az FL9 képes volt elhúzni akár 12 kocsit is, ami alkalmassá tette elővárosi és hosszabb távú szolgálatra is.
Szolgálati történelem
Az EMD FL9 mozdonyokat elsősorban a New Haven Vasút üzemeltette, később pedig a Penn Central és a Metro-North Railroad is használta őket. A vonatokat elővárosi és távolsági szolgáltatásban egyaránt alkalmazták. A mozdonyok sikeresen teljesítettek, köszönhetően a rugalmas üzemmódjuknak, amely lehetővé tette a hatékony közlekedést a villamosított és nem villamosított szakaszokon egyaránt. Az FL9 mozdonyok az évek során különböző modernizációkon estek át, de végül a 1990-es években elkezdték kivonni őket a forgalomból.
Megőrzött példányok / múzeumi szereplés
Az EMD FL9 mozdonyokból néhány megőrzésre került különböző amerikai vasúti múzeumokban. A bonyolult műszaki megoldások és az egykor jól ismert szolgálati múlt miatt ezek a mozdonyok értékes kiállítási darabok. A Connecticut Eastern Railroad Museum például egy jól megőrzött FL9 mozdonyt mutat be, amely lehetővé teszi a látogatók számára, hogy közelebbről is megismerkedjenek ezzel az egyedi géppel.
Érdekességek és kulturális hatás
Az EMD FL9 mozdonyok beceneve „Jet”, utalva a gépek jellegzetes hangjára, amikor elektromos üzemmódban működtek. Továbbá az FL9 gyakori szereplője volt a modellvasúti kiárusításoknak, ahol több nagy gyártó is készítette méretarányos másolatát. A vasútrajongók körében különösen kedvelt típus a technikai sokszínűsége miatt, és számos nosztalgiaeseményen is találkozhattak vele.
Műszaki adatlap
Járműtípus | Dízelmozdony |
Meghajtás | Hibrid |
Korszak | 1946–1969 – Dízelkorszak |
Teljesítmény | 1750 lóerő |
Tengelyelrendezés | B-A1A |
Maximális sebesség | 165 km/h |
Hossz | 17,5 méter |
Magasság | 4,5 méter |