EMD FP45 dízelmozdony

Az 1960-as évek végén bemutatott EMD FP45 dízelmozdony a hosszú távú vasúti közlekedés zászlóshajója lett, ötvözve a nagy sebességet és a megbízhatóságot, hogy jobban elérhetővé tegye az utazást az Egyesült Államokban.

Történeti háttér és gyártás

Az EMD FP45 dízelmozdonyt az amerikai Electro-Motive Division (EMD) fejlesztette ki, válaszul az igényre, hogy a dízelmozdonyok képesek legyenek a nagysebességű utasszállító vonatok vontatására. Az 1967-es évben indult a gyártása, amikor az amerikai vasúttársaságok korszerűsítésre törekedtek, és az utazóközönség által elvárt nagyobb sebességet és kényelmet szerették volna biztosítani. A fő megrendelők közé tartozott a Santa Fe Railway és a Milwaukee Road, akik összesen 14 darabot vásároltak, mindegyiket az Egyesült Államokban gyártva.

Technikai jellemzők

Az EMD FP45 dízelmozdony egy dízel-elektromos hajtású jármű, amelyet a GM-EMD 645E3, 20 hengeres motor hajt. A teljesítménye elérte a 3600 lóerőt, ami lehetővé tette a mozdony számára, hogy akár 153 km/h sebességgel is közlekedjen. A mozdony tengelyelrendezése C-C, ami azt jelenti, hogy mindkét forgóváz három hajtott tengelyből áll. A mozdony hossza körülbelül 20,73 méter, ami lehetővé tette, hogy elegendő hely legyen a motor és az utaskabin számára egyaránt. A járművet kifejezetten úgy tervezték, hogy képes legyen utasokat szállítani, így a fülke hátulján található kisebb utastér is. A mozdony külső kialakítása figyelembe vette az aerodinamikai szempontokat, ami segített csökkenteni a légellenállást és javítani a hatékonyságot.

Szolgálati történelem

Az FP45 mozdonyokat főként az Egyesült Államokban használták, különösen a Santa Fe és a Milwaukee Road szolgálatában. Szerepük a gyors személyszállító vonatok vonatása volt, mint például a híres „Super Chief” vonatok. A mozdonyok jelentős szerepet játszottak az utasszállításban, amíg le nem állították őket az 1980-as években. A mozdonyok népszerűségük és megbízhatóságuk miatt hosszú időn át szolgálatban maradtak, azonban az idő múlásával a növekvő igények és a modern járművek megjelenése miatt kivonták őket a forgalomból.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

Néhány EMD FP45 mozdony megmaradt és múzeumokban tekinthető meg. Például az egyik megőrzött példány a Kaliforniai Vasúti Múzeumban található. A megőrzött mozdonyok közül néhány részt vesz nosztalgiautakon, ahol a látogatók újraélhetik a régi idők vasúti utazását. Az ilyen múzeumi és nosztalgiautak biztosítják, hogy az FP45 mozdonyok technikai és történelmi jelentősége megmaradjon a következő generációk számára.

Érdekességek és kulturális hatás

Az EMD FP45 mozdonyok az amerikai vasúti kultúra jelképeivé váltak. Modellvasúti gyártók számos méretarányos modelljét készítették el, amelyeket a vasútmodellezők és gyűjtők kedvelnek. Az FP45-ök népszerűsége nemcsak a valóságban volt jelentős, hanem számos filmben és televíziós műsorban is megjelentek, mivel az amerikai vasutak ikonikus járművei közé tartoznak.

Műszaki adatlap

Járműtípus Dízelmozdony
Meghajtás Dízel
Korszak 1946–1969 – Dízelkorszak
Teljesítmény 3600 lóerő
Maximális sebesség 153 km/h
Hossz 20,73 méter
Tengelyelrendezés C-C

Hivatkozások

https://en.wikipedia.org/wiki/EMD_FP45

Képek

Források: Wikipédia, Google