Történeti háttér és gyártás
Az EMD FP9 dízelmozdonyt az Electro-Motive Division (EMD) fejlesztette ki, hogy megfeleljen az 1950-es években növekvő igényeknek a hatékony és megbízható dízelvontatási megoldások iránt. 1954-ben kezdődött a gyártása, és az előző FP7 modell továbbfejlesztett változataként készült el. A mozdonyt elsősorban személyszállításra tervezték, olyan vasúttársaságok számára, amelyek hosszú távú összeköttetést kívántak biztosítani az utasok számára.
A gyártást az EMD La Grange-i üzemében végezték az Egyesült Államokban, és a típus népszerűvé vált a kanadai vasúttársaságok körében is. Olyan nagy megrendelők vásárolták meg, mint a Canadian National Railway és a Canadian Pacific Railway. Az FP9 gyártása 1959-ig tartott.
Technikai jellemzők
Az EMD FP9 dízelmozdony egy hosszított, áramvonalas kialakítású modell, amelyet kifejezetten személyszállításra optimalizáltak. A mozdony dízel-elektromos hajtásrendszerrel működik, ami azt jelenti, hogy a dízelmotor által generált energiát elektromos árammá alakítják, amely meghajtja a villanymotorokat.
- Teljesítmény: A mozdony 1750 lóerős (HP) EMD 567C dízelmotort használ.
- Tengelyelrendezés: B-B elrendezésű, ami négy hajtott tengelyt jelent.
- Maximális sebesség: 165 km/h
- Méretek: Hossza 16,15 méter
- Fékrendszer: Levegős fékrendszer
Szolgálati történelem
Az EMD FP9 dízelmozdonyokat elsősorban Észak-Amerikában használták, különösen Kanada vasúttársaságai. Azokban az időszakokban, amikor a dízelvontatás gyorsan terjedt, az FP9 a hosszú távú és expressz vonatok kedvelt mozdonya volt. Számos ilyen mozdony a 20. század második felében működött, és néhány még hosszú évekig szolgálatban maradt, mielőtt nyugdíjazták vagy átalakították volna őket.
Megőrzött példányok / múzeumi szereplés
Számos EMD FP9 mozdony fennmaradt múzeumokban és vasúttörténeti társaságoknál Észak-Amerikában. Ezek a mozdonyok gyakran feltűnnek nosztalgiavonatok élén, ahol a látogatók megcsodálhatják a történelmi vonatközlekedést és élvezhetik a tradicionális vasúti utazást.
Érdekességek és kulturális hatás
Az EMD FP9 modellek a vasúti rajongók körében is népszerűvé váltak, és gyakran előfordulnak modellvasutak kicsinyített változataiként is. A mozdonyok áramvonalas külseje vonzóvá teszi őket a gyűjtők és a modellezők számára egyaránt. Az FP9 a dízelvontatás egyik ikonikus képviselője lett az 1950-es és 1960-as évek vasúti kultúrájában.
Műszaki adatlap
Járműtípus | Dízelmozdony |
Meghajtás | Dízel |
Korszak | 1946–1969 – Dízelkorszak |