EMD GM10B dízelmozdony

Az EMD GM10B dízelmozdony az amerikai vasút történetében kiemelkedő szerepet játszott, mivel a hatékony energiafelhasználás úttörő példája volt a 20. század közepén.

Történeti háttér és gyártás

Az EMD GM10B mozdony az Electro-Motive Division (EMD) által készült, amely a General Motors leányvállalata volt. Az EMD a mozdonyokat az 1970-es évek közepén fejlesztette ki, hogy megfeleljen a növekvő igényeknek az elektromos mozdonyok iránt. Az egyetlen prototípus 1976-ban készült el.

Az EMD GM10B kifejlesztésének célja az volt, hogy versenyképes alternatívát nyújtson a dízelmozdonyokkal szemben, különösen olyan vasúti vonalak esetében, ahol már meglévő felsővezeték-infrastruktúra állt rendelkezésre. Az EMD az Egyesült Államok piacára szánta a mozdonyt, ám a projekt nem haladt tovább a prototípus szakasznál.

Technikai jellemzők

Az EMD GM10B elektromos mozdonyként épült, háromforgóvázas kialakítással, amely lehetővé tette a jobb tapadási képességet és a nagyobb erőkifejtést. A mozdony teljesítménye körülbelül 10 000 lóerő volt, ami akkoriban kiemelkedőnek számított. Az ilyen teljesítményű mozdonyokat elsősorban nehéz tehervonatokhoz tervezték.

A mozdony hossza és egyéb méretei nem kerültek rögzítésre az elérhető forrásokban, de az ismert tengelyelrendezése B-B-B volt. Az elektromos meghajtás miatt a mozdony egyaránt volt képes a közvetlen hálózati áramról működni.

Szolgálati történelem

Az EMD GM10B soha nem került sorozatgyártásra, így a szolgálati történetéről nem állnak rendelkezésre kiterjedt információk. A prototípust az EMD saját tesztpályáján próbálták ki, de mivel nem került kereskedelmi forgalomba, nem használták tényleges forgalmi szolgálatra sem az Egyesült Államokban, sem más országokban. Az EMD végül elállt az elektromos mozdonyok gyártásától, és a projektet lezárták.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

Az EMD GM10B-ből nem maradt fenn egyetlen példány sem, és semmilyen múzeumban nem található meg. A prototípust valószínűleg szétszerelték vagy elbontották, miután a projektet lezárták.

Érdekességek és kulturális hatás

Bár az EMD GM10B soha nem jutott túl a prototípus szakaszon, érdekes kísérletként maradt fenn az elektromos mozdonyok történetében. Az EMD ebben az időszakban inkább a dízelmozdonyok fejlesztésére koncentrált, ami nagyban hozzájárult a cég hírnevéhez az egész világon.

Műszaki adatlap

Járműtípus Elektromos mozdony
Meghajtás Elektromos
Korszak 1970–1999 – Modern járművek

Hivatkozások

https://en.wikipedia.org/wiki/EMD_GM10B