EMD GP11 dízelmozdony

Az EMD GP11 dízelmozdony a vasúti szállítás történetében jelentős szerepet játszott, mivel megbízhatóságával és hatékonyságával segítette a teher- és személyszállítást a 20. század második felében.

Történeti háttér és gyártás

Az EMD GP11 egy dízelmozdony, amelyet az EMD (Electro-Motive Division) gyártott az 1970-es évek végén, pontosabban 1978-tól. A mozdonyt a korábbi modellek modernizációjára és felújítására tervezték, ami az idősebb EMD mozdonyok frissítését tette lehetővé, hogy megfeleljenek a korszerű követelményeknek és igényeknek. A gyártás során számos korábbi mozdony alkatrészeit használták fel, így költséghatékony megoldást biztosítva a vasúttársaságok számára.

A GP11 mozdonyokat a Illinois Central Railroad rendelte meg nagyszámban, amely az egyik legnagyobb vasúttársaság volt, amely az amerikai közép-nyugati területen működött. A gyártás során a mozdonyokat elsősorban az Egyesült Államokban használták.

Technikai jellemzők

Az EMD GP11 egy dízelmozdony, amelyet dízelmotor hajt. Az újragyártás során az EMD 645 típusú motorokkal szerelték fel, amelyek jelentős teljesítménybeli javulást eredményeztek. A mozdony tengelyelrendezése B-B, ami azt jelenti, hogy négy tengelye van, mindegyiken egy-egy hajtott kerékkel.

  • Teljesítmény: körülbelül 1500 lóerő
  • Maximális sebesség: 105 km/h (65 mph)
  • Hossz: 17 méter
  • Fék- és vezérlőrendszer: A mozdony modern fékrendszerrel és vezérléssel van felszerelve, amely a biztonság és hatékonyság növelése érdekében került beépítésre.

Szolgálati történelem

Az EMD GP11 mozdonyokat elsősorban teherszállításra használták az Egyesült Államokban, különösen a közép-nyugati régióban. Az Illinois Central Railroad volt az egyik fő üzemeltetője, amely szívesen alkalmazta őket a hatékonyság növelése érdekében. A mozdonyokat az évek során karbantartották és modernizálták, ami hosszú élettartamot biztosított számukra.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

A GP11 mozdonyok néhány példánya megőrzésre került múzeumokban, és néhány továbbra is működőképes. Ezek a mozdonyok általában az Egyesült Államok vasúttörténeti múzeumaiban találhatók meg, ahol a látogatók megismerhetik a vasút fejlődését és technológiai újításait.

Érdekességek és kulturális hatás

Bár az EMD GP11 nem olyan széles körben ismert, mint néhány más mozdonytípus, a vasút rajongók körében nagy népszerűségnek örvend. Modellvasúti gyártók készítenek méretarányos verziókat, amelyek gyakran megtalálhatók a vasúti modellezők kollekcióiban. Az ilyen mozdonyok megjelenése gyakran nosztalgikus hatást kelt, felidézve a klasszikus amerikai vasúti korszakot.

Műszaki adatlap

Járműtípus Dízelmozdony
Meghajtás Dízel
Korszak 1970–1999 – Modern járművek
Teljesítmény 1500 lóerő
Tengelyelrendezés B-B
Maximális sebesség 105 km/h (65 mph)
Hossz 17 méter

Hivatkozások

https://en.wikipedia.org/wiki/EMD_GP11

Képek

Források: Wikipédia, Google